Iceland review - 2014, Blaðsíða 46

Iceland review - 2014, Blaðsíða 46
icelAnd Throughout history, the idea of a utopia has often been preached by a strong leader. The leader is invariably well spo- ken and charming. But as he gains in power, he becomes more aggressive, more intolerant, more demanding of his people, less inclined to accept criticism, more sure in his conviction that he is always right. Any criticism, even the advancement of an opposite view is seen as an attack. “There are those who do not believe in Iceland, those who breed dissent, those who adhere to an extreme ideology and look upon every problem faced by our society as an opportunity to implement an extreme ideology,” the Prime Minister said earlier this year as he addressed a gathering of Iceland’s business elite, responding to criticism of his previous comments that global warming presented unique opportunities for Iceland. So what about this vision of Iceland as a utopia expounded by the Prime Minister? What would it be like? “Such a country,” he said, “would be ideally situated on the planet, between Europe and North America. It would be in the North, which is the best position given climate change, communications, population growth, food production and security. The country would be an island with natural borders, populated by a single nation with a single value system.” Isaiah Berlin pointed out that even if a soci- ety could agree on a set of values, however laudable they might be, they were often in conflict with each other. The most famous of mottos, the French revolutionary liberté, égalité, fraternité (free- dom, equality and brotherhood) are in direct contradiction with one another. As to the attractiveness of being like-minded people living in agreement on an island in the Atlantic; an independent country making its own luck, we can look to Adam Smith. He described in Theory of Moral Sentiments the concept of sympathy, which for him was the capacity to enter into the experience of someone not necessarily like you. He believed this was a fundamental principle around which just societies, including rich ones, evolved. Similarly, the historian Simon Schama waded into the debate about an independent Scotland by contrasting die-hard patriots—of which he counts Nigel Farage of the u.K. Independence Party and Russian President Vladimir Putin—for whom similarity is identity, with those who feel enriched by sharing a national home with people who do not necessarily look, sound or pray like themselves but nonetheless manage to live in neighborly sympathy. It is doubtful that many of us would want to live in a utopia, an ideal society. The problem is that our ideas about what constitutes an ideal society vary widely, and rightly so. Many of us do not fit in. Some of us are merely contrarians, have another vision and different ideas about what constitutes an ideal life; others find it difficult, for whatever reason, to adapt to the mainstream. For many, life is a struggle; just getting out of bed in the morning can be a victory of sorts. Some of us believe in another god, or no god at all. We may belong to a different culture; although we respect the national culture we may not belong to it. A society with a single vision is not desirable; a utopia is therefore not what we should aim for. * “...would be ideally situated on the planet, between Europe and North America.”
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76
Blaðsíða 77
Blaðsíða 78
Blaðsíða 79
Blaðsíða 80
Blaðsíða 81
Blaðsíða 82
Blaðsíða 83
Blaðsíða 84
Blaðsíða 85
Blaðsíða 86
Blaðsíða 87
Blaðsíða 88
Blaðsíða 89
Blaðsíða 90
Blaðsíða 91
Blaðsíða 92
Blaðsíða 93
Blaðsíða 94
Blaðsíða 95
Blaðsíða 96
Blaðsíða 97
Blaðsíða 98
Blaðsíða 99
Blaðsíða 100
Blaðsíða 101
Blaðsíða 102
Blaðsíða 103
Blaðsíða 104
Blaðsíða 105
Blaðsíða 106
Blaðsíða 107
Blaðsíða 108
Blaðsíða 109
Blaðsíða 110
Blaðsíða 111
Blaðsíða 112
Blaðsíða 113
Blaðsíða 114
Blaðsíða 115
Blaðsíða 116

x

Iceland review

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: Iceland review
https://timarit.is/publication/1842

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.