Uppeldi og menntun - 01.07.2011, Síða 31

Uppeldi og menntun - 01.07.2011, Síða 31
Uppeldi og menntUn/icelandic JoUrnal of edUcation 20 (2) 2011 31 gUðbJörg pálsdóttir og ólöf bJörg steinþórsdóttir The paper presented here uses interview data from two studies conducted by the authors to search for answers to the research question “what ideas and conceptions do young adults have about mathematics and mathematics learning and teaching?” Twenty three individuals were interviewed, fourteen girls and nine boys. All partici- pants did well in school and had plans for continuing their education. The study con- ducted by Guðbjörg Pálsdóttir included four girls from the Reykjavik metropolitan area. They were individually interviewed at the end of 10th grade and again during their last year in gymnasium. The study conducted by Ólöf Björg Steinþórsdóttir and Sriraman included nineteen pupils, ten girls and nine boys, during their last year in gymnasium. The participants lived in both rural and urban Iceland. The interviews were organized in four group interviews and two individual interviews. In general, the participants in both studies were asked to describe a “typical” math lesson and what it meant for them to be students of mathematics. They were then asked to discuss how they approached problem solving, what were important factors that impact their mathematical learning, and reflect on societal views on mathematics, mathematics learning and teaching. The present study is a reanalysis of the interview data in the two studies mentioned above. The principle of thematic analysis (Braun & Clarke, 2006) was applied to the interview transcripts to uncover the repeated pat- terns and themes that described the behavior being studied. Each interview was care- fully reanalyzed in order to extract common components from both data sets. These common components were then analyzed and two main themes emerged from the reanalyzed data: (1) traditional mathematics teaching and learning (2) gendered dis- courses. Each theme was then further analyzed using the same method to identify subcategories within each theme. Four categories emerged from the theme traditional mathematics teaching and learning. These four categories were (1) “the teacher demonstrates on the board“, (2) “mathematics teachers should be helpful“, (3) “mathematics learning – only calcu- lating“, and (4) “when I understand I feel good“. The results gave insight into the gendered discourses that takes place among young adults in Iceland. It is interesting how their perceptions of stereotypes are intertwined in their discourses. Three catego- ries emerged, (1) “girls are conscientious – boys are lazy“, (2) “encouragement from parents matters“, and (3) “more role models are observable“. It is important to note that this theme is not related to a gender difference in the interviews but rather the gendered discourses that emerge during the conversation. The results indicate that the mathematical experiences the interviewees had as stu- dents of mathematics comprised traditional classroom practice with an emphasis on efficiency in algorithms. The results also point out the importance of understanding the mathematics being learned and enjoying it. Finally, the study provides insight into the gendered discourse among young adults about girls’ and boys’ learning behaviors and educational expectations. Similarly, the data shows how educational and career choices are gendered. Keywords: Beliefs, mathematics learning, mathematics teaching
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157

x

Uppeldi og menntun

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Uppeldi og menntun
https://timarit.is/publication/581

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.