Milli mála - 01.06.2014, Síða 65

Milli mála - 01.06.2014, Síða 65
NÆRVÆR OG FILOSOFISK ÆSTETIK I PASCAL MERCIERS ROMAN PERLMANNS SCHWEIGEN Milli mála 6/2014 69 denne holdning til udtryk i Bieris inddragelse af viljes- og friheds- begrebet i det moralfilosofiske Das Handwerk der Freiheit.8 Men selv sidstnævnte værk henviser – trods inddragelse af metafysiske tema- er som ’vilje’ og ’frihed’ – kun sparsomt til emner som fænomeno- logi, æstetik, nærvær og psykologi. Bieris filosofiske skrifter, der er skrevet sideløbende med romanværket, er stadig præget af den ana- lytiske filosofi for så vidt, at han lægger vægt på begrebslig klarhed og logisk fremadskridende argumentationer – ofte suppleret af ek- sempler.9 Peter Bieri, eller rettere Pascal Mercier (i Kierkegaards ånd antyder Peter Bieri, idet han anvender pseudonymet Pascal Mercier, også selv en afstand mellem filosoffen og forfatteren), går imidler- tid endnu længere i den eksistentielle og erfaringsorienterede ret- ning i sine romaner end i sine filosofiske skrifter. Romangenren gi- ver med andre ord Pascal Mercier (Bieris skønlitterære forfatterjeg) mulighed for at udforske eksistensen æstetisk, dvs. erfaringsfænome- nologisk. Forskydningen fra det filosofisk-rationelle hen mod det fænomenologiske i Merciers romaner kommer til udtryk i det store fokus på ’nærvær’. Det spiller en central rolle i Pascal Merciers de- butroman Perlmanns fortielser, men går også som en rød tråd gennem hans øvrige tre romaner: Der Klavierstimmer10 (Klaverstemmeren), Nacht- zug nach Lissabon11 (Nattog til Lissabon12) og Lea.13 können. Aber es gehörte zur Ideologie gewisser Heroen des Milieus, dass es gegen den guten Geschmack verstieß. Der krasseste Fall ist Quines arrogantes Diktum: ‘Philosophy of sci- ence is philosophy enough.’ Zum Glück gab es Leute wie Strawson, Thomas Nagel und Bernard Williams, die dieser Engstirnigkeit entgegentraten.“ Ibid., p. 339. 8 Peter Bieri, Das Handwerk der Freiheit. Über die Entdeckung des eigenen Willens, Frankfurt am Main: Fischer, 2009. ”Die sprachanalytische Wendung könnte nur dann als Abgrenzungskri- terium für die analytische Philosophie dienen, wenn sich das Dogma halten ließe, dass sich alle interessanten Fragen der Philosophie als Fragen über Wörter und die logische Struktur von Sätzen darstellen ließen. Doch dieses Dogma ist längst gefallen, auch bei den analy- tischen Philosophen selbst. Wie man mentale Verursachung zu verstehen hat, oder unseren Willen zur moralischen Einschränkung unserer Handlungsfreiheit, oder Rationalität, oder Gerechtigkeit — das sind Fragen, bei denen Sprachanalyse nicht weit führt.“ Bieri, ”Was bleibt von der analytischen Philosophie?“, p. 340. 9 I Handwerk der Freiheit bliver Dostojevskijs Forbrydelse og straf flittigt anvendt som eksempel- materiale. 10 Pascal Mercier, Der Klavierstimmer, München: Albrecht Knaus, 1998. Endnu ikke oversat til dansk. 11 Pascal Mercier, Nachtzug nach Lissabon, München: Carl Hanser Verlag, 2004. 12 Pascal Mercier, Nattog til Lissabon, oversat af Mone Hvass & Herbert Zeichner, København: Tiderne skifter, 2007.
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204
Síða 205
Síða 206
Síða 207
Síða 208
Síða 209
Síða 210
Síða 211
Síða 212
Síða 213
Síða 214
Síða 215
Síða 216
Síða 217
Síða 218
Síða 219
Síða 220
Síða 221
Síða 222
Síða 223
Síða 224
Síða 225
Síða 226
Síða 227
Síða 228
Síða 229
Síða 230
Síða 231
Síða 232
Síða 233
Síða 234
Síða 235
Síða 236
Síða 237
Síða 238
Síða 239
Síða 240
Síða 241
Síða 242
Síða 243
Síða 244
Síða 245
Síða 246
Síða 247
Síða 248
Síða 249
Síða 250
Síða 251
Síða 252
Síða 253
Síða 254

x

Milli mála

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Milli mála
https://timarit.is/publication/1074

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.