Fjarðbúgvin - 22.03.1973, Side 9

Fjarðbúgvin - 22.03.1973, Side 9
FJARÐBOGVIN SÍ£>A 9 UM HARÐSKAP í ALTJÓÐA TÝDNINGI Blaðið hevur fingió hesa grein sendandi. Hon er tikin úr bókini hjá Franz Fanon: "Glatað á foldini." Vit hava fleiri ferðir áður lagt đent á, at T teim tilaft- urskomnu londunum kallar tann politiski leiðarin altfð fólk sítt til bardaga. Bar- daga móti kolonialismuni, bardaga móti fátæktini og aft- urhaldinum. Bardaga moti turrgeldum tradisjónum. Orðalag hansara til fólkið er orðalag herfdrara: "M obili- sera fjdldina," "landbúnaðar- hermotið", "bardaga mótian- alfabetismuni," "tapt stríð," "vunnir^sigrar." Hin unga, ó- hefta tjoð mennir seg teyfyrs- tu árini 1 andjúmslofti'sum á vigvøllum. ^ Tí tann politiski leiðarin hj_á óframkomnum landi mátar ta longu leið, land hans má ganga og ógv- ast við. Hann snyr sær til fólkið og sigur: "Gyrðum lendar okkara og førum til arbeiðis." Tungt hildið av einum slagi av skapandi ørs- skapi fer landið undir eitt ovurstórt knoss, ið ikki sam- svarar við orku tess. Dags- skráin er ikki bert at koma upp úr díkinum, men at fáa hinar tjóðirnar aftur við teim tólum, ið tøk eru. Tey halda, at tá tær europeisku tjóðir- nar eru komnar til tað menn- ingarstig, tær eru á, er tað av egnum strevi. Latum okk- um tf, tykjast tey at siga, sýna_ veroøldini og okkum sjálvum, at vit eru før fyri ti sama. Hesin háttur at upp- seta evolotións vandamál teirra óframkomnu landa finnst okkum hvørki at vera rættur ella rímiligur. Teir europeisku statirnir gjørdust tjóðskaparligir (ein tjóð, ein statur) um eitt mun- di, tá borgararnir har høvdu savnað meginpartin av ríki- døminum hjá sær. Handils- menn, handverkarar, lær- dómsmenn og bankamenn, teir monopoliseraðu kapitalin, handilin og vfsindirnar innan fyri ta tjóðskaparligu ramm- una. Borgararnir vóru tann mest dýnamiska, tann rík- asta stættin, Tá teir fingu valdið, vóru teir skjótt førir fyri at faraundirtýðandifyri- tøkur: Tdnað, búning av sam- ferðslutólunum og skjótt leit- ing av handanhavs markn- aðum. _ Burtursæð frá einstøkum týdningđrleysum munum, (Óngland var t.d. eitt sindur fremri) vóru statir Europu, tá teirgjørdusttjóðskaparlig- ir, á sama figgjarstigi. Har var ongin tjóð, sum gjøgn- um búning sína kundi tykjast avbjóðandi móti hinum. T dag vTsa tjóðarfrælsið og vøxtur tjóðskaparkenslunnar T oframkomnu londunum heilt nýggj aspekt. Hartørvar lond- unum, undantikin einstøkheilt sjónsk dømi, púra og heilt undirbyggingv Fjøldin berjist við somu fátækt, talar við somu keipum, og klønu búkar teirra mynda, tað, ið nevnt verður svongdarinnar landa- frøði, Men tað er eisini- ein heimur við ongum læknum, ongum verkfrøðingum, ongum administratorum. Andlit til andlit við henda heim veltast Europutjóðirnar T mestu marknaðarskrálandi yvirflóð. Henda yvirflóð er beint fram forargilig, tT hon er bygd á ryggjum trælanna, hon er gødd við trælanna blóði, hon er komin T beinan legg úr jørð- ini og undirgrundini ófram- komnu lonđunum. Sveitti og lík Blámanna, Arabara, Ind- ara og Kinverja hava bygtupp ríkidømi og framstig Europu. Vit hava tikið ta føstu avgerð aldrin at gloyma tað. Tá eitt koloniríki verður órógvað av kravinum um sjálvræði og sigur við tjóðskaparligu leið- ararnar: "Vilja tit hava fræl- si, takið tað og vendið aftur til miðøldina," hevur tað ný- frælsa fólkið lyndi til at tiga og taka við avbjóðingini. Tú sært so vTst eisini koloniríki taka kapital sTn og teknikkar- ar sTnar burtur og seta eitt stik av figgjarligum x trýsti kring^ hin unga statin. Lunn- indi ófrælsisins umskapast til banning frælsisins. Kolo- nirTkið dømir við stórum trýsti og svikaráðum ta ungu tjoð til afturgongd. Greitt og skilliga sigur kolonirikið: "Ta tit vilja hava frælsi, takið tað og doyggið T hungri." Teir tjóðskaparligu leiðararnir hava ongan annan veg at gan- ga, enn at snúgva sær til fólk sTtt og biðja tað gera eitt ovurstort arbeiði. Hart verð- ur koyrt á hesi hungraðufólk, av viknaðu vøddum teirra krevja teir stórt arbeiði. Stovnað verður sjálvveitandi stjórn, og hvør statur roynir við teim ussaligu og neyðars- ligu tólum, hann eigur, at finna svar upp á stóra hungur tjóðarinnar. Vit eru vitni til mobiliseringina av einumfól- ki, sum pøsir og oyðileggur , seg sjálvt, meðan ein mett og dramblát- og hástór Eu- ropa hyggur at. Tað hevur verið vanlig hugsan, at tTðin er komin til at heimurin, og serstakliga triðji heimurin, kjósar mill- um kapitalistiska og sosial- istiska systemið. Óframkom- nu londini, sum hava nýtt ta hørðu kapping millum hesi system til at vinna frælsis- bardaga sTn, áttu at nokta. fyri at gerast ein terningur T hesi kapping. Triðji heimurin eigur ikki at vera nøgdur við at definera seg sjálvan við virðurt, sum eruframmanfy- ri hann. Óframkomnu londini eiga harafturTmóti at kýtaseg fyri at skapa og leggja fram virði, ið tey eiga sjalv, hátta- løg, ein serstakan stTl. Tað konkreta '>"'ndamálið, ið nú Hjá hesum merkir frælsi hungur í fyrstu atløgu. leikar á, er ikki eitt val, kos- ta hvat tað vil, millum sosial- istiska og kapitalistiska sys- temið, so sum hesi system eru definerað av monnum frá øðrum meginlondum og øðr- um tíðum. Sjálvandý vita vit, at kapitalistiska stýrið kann ikki, um tað er ein lTvshátt- ur, lata okkum realisera tjóð- skaparliga arbeiði okkara og skyldur okkara mótvegis um- heiminum.. Kapitalistiski heimurin, trustarnir og mo- nopolini eru fTggindar teirra óframkomnu landa. Haraftur- Tmóti fer sosialistiska stýrið, eitt stýri, ið er orienterað móti fólkinum, grundað á ta meginreglu, at menniskjan er dýrmætari enn alt annað, at loyva okkum at gera skjót- ari framstig sum, samríma betur, og soleiðis: gera ta keipumynd av einum samfel- agi ómøguliga, har nakrir fá- ir, ið vanvirða tjóðina alla, hava alt fTggjarligt og polit- iskt vald. Men fyri at hetta stýrisslag skal virka væl, so vit Thvørj- um instansi kunna bpra virð- úng fyri prinsippunilm, sum eru inspirasjón okkara, tørv- ; ar okkum annað, enn íløgu av mannaorku. Menn og kon- ur, ung og gomul átaka sær eldhugað eitt satttvingsilsar- beiði og siga seg vera trælar tjóðarinnar. At geva seg sjálvan, at vanvirða alt ar- beiði, sum ikki gagnar felags- skapinum, tað skapar ein tjóðarmoral, sum lfvgar menniskjuna, gevur henni nýggja trúgv upp á ætlanina við øllum mannkyni og av- vápnar sjálvt teir mest á- hugaðu áskoðarar. Men vit meina tó, at eitt slíkt strTðog strev ikki leingi kann halda fram T sama óða lagi. Hesi ungu lond hava tikið við tTav- bjoðing, tey fingu, tá fyrr- verandi kolonirikið tók seg heilt burtur. Landiðer Thond- um nýggjra leiðara, men T veru skal alt skapast um, alt hugsast um aftur av nýggjum. Kolonisystemið hevðiTgrund- ini bert áhuga fyri vissum ríkidømum, vissum resurs- um, júst teimum, ið góvuTdn- aðum teirra ráevni. Higartil var onki álvarsligt gjørt við at virðismeta jøroina ella rT- kidømið undir jørðini. Hin unga, óhefta tjóo sær, at hon er noydd at nýta tær økonom- isku kanalir, sum koloniræðið gjørđi. VTst kann tjóðin flyta ut til cnnur lond, onnur valu- taøki, men støðiðfyriútfluttn- inginum broytist ikki funda- mentalt. Koloniræðið hevur grivið út kanalir.oghittnýgg- ja landið er noytt at halda tær við líka, annars hóttir vanlukkan. Men kanska hevur tað týdning at byrja av nýggj- um, broyta slagið av útfluttn- ingi landsins og ikki bert skif- ta keyparar, aftur kanna jørð- ina, undirgrundina, áirnar og hvT ikki eisini sólarorkuna. Men fyri at gera tað, tørvar onnur ílegging, enn hon frá lanđsins egnumonnum ogkon- um. Har tørvar kapitalur, teknikarar, verkfrøðingar, mekanikarar o.s.fr, Lat okk- um siga beint fram, at vit meinð, attaðovurstóraknoss, ið tey óframkomnu fólkasløg- ini verða eggjað til avleiðar- um sTnum, ikki fer atgevatað úrslit, teir ynskja. Um ar- beiðstreytirnar ikki verða broyttar, fer tað at taka øldir at gera henda heimin mensk- an, ið tey imperialistisku veldini hava gjørt animalsk- an. Sannleikin er tann, at vit áttu ikki at góðtikið hesar treytir. Vit áttu stutt sagt at nokta at finna okkum 1 tí situatión, vestanveldini døma okkum til. Kolonialismuna og imperialismuna eru vit ikki lidnir við, tá tær hava tikið serfrøðingar og løgreglulið sTni burtur av økjum okkara. T øldir hava kajaitalistarnir tTggjaó sær T óframkomna heiminum sum verstu brots- menn. Deportatiónirnar, hóp- morðini, tvingsilsarbeiðið, trældómurin, tað vóru teir mest týðandi mátarnir, kapi- talisman nýtti til at økja um eykagoymslur sTnar av ríki- dømi, gulli og gimsteinum og tryggja vald sitt. Taðerikki langt sTðani, at nasisman gjørdi alla Eurojiu til eina sanna koloni. Stjórnir teirra ymsu europeisku tjóða krav- du endurgjald T peningi^og teir dýrgripir aftur, ið vóru stolnir frá teýmum: Mentun- nargripir, málningar, stand- myndir, litaðir glasrútir eru givnir aftur til eigararnar. T munni Europearanna var tað hin morgunin T 1945 bert ein setningur: "Tvskland skal gjalda." Tað má^ sigast, at harra Adenauer, táhannbyrj- aði Eichmann málið, enn ei- naferð T navni týska fólksins bað Gýðingarnar um fyrigev- ing. Harra Adenauer hevur.* endurgivið lyftiðhjálandisTn- um um at halda fram við at gjalda statinum Tsrael tær ov- urstóru peninganøgdir, sum skula vera endurgjald fyri brotsverk nasistanna. Á sama hátt siga vit, at teir imperialistisku statirnir høv- du gjørt eitt^álvarsligt^mis- tak og eitt ósámiligt órætt- vTsi, um teir einans taka her- deildirnar burtur avjørðokk- ara, finna ríkidømi landsins og senda tað til móðurlandið. Moralska uppreisn tjóðarinn- ar ger okkum ikki blindar, og hon gevur okkum heldur ikki mat. RTkidømi teirra imperi- alistisku landa er eisini okk- ara ríkidømi. Alheimsliga merkir henda yvirlysing, veri øll vTss T tT, als ikki, at vit kenna, at tær tekniskuella listarligu uppáfinningar vest- anfyri koma okkum við. Heilt konkret hevur Europa stapp- að^ seg við gulli og ráevni hjálandanna: LátTnamerika, Kina, Afrika. Frá øllum hes- um meginlonđum, sum Eu- rojia. T dag stillar upp yvir- floðartorn sTtt fyri eygunum á, hevur tað Tøldir streymað gimsteinar, olja, silki og bummull, viður og exotiskir lutir. Europa er bókstavrætt skapt av triðja heiminum. Tað ríkidømi, teir eru um atkval- ast T, er stolið frá ófram- komnum fólki, Havnir Holl- ands og dokkirnar T Bordeaux og Liverpool høvdu spesiali- serað seg T nekarahandli og skylda milliónum av tvang- fluttum trælum navnfrægd sTna. So tá ein europeiskur stjórnarleiðari við hondini á bringuni sigur, at hann má hjálpa teim óframkomnu fól- kasløgunum, tá skelva vitikki av takksemi. TvørturTmóti siga vit hvør við annan: "Tað er rættvTst endurgjald, vitfáa útgoldið." Vit góðtaka heldur ikki hjálpina til óframkomnu londini sum eitt miskunnar- verk. Henda hjálper staðfest- ingin av eini tvTfaldari ásann- ing. Ásanning teirra koloni- seraðu, av, at tað er rættur teirra, og teirra kapitalist- isku velda av, at tey eiga at gjalda. Um kapitalistalondini ti tey eru fávitðkut - lat okk- um ikki tala um tvørrandi takksemi - nokta at gjalda, fer egni, hjartaleysi dialekt- ikkurin hjá systemi teirra at kvala tey. Tað er satt, at tær ungu tjóðirnar ikki drajja nógvan privatankapitaltil sin. Orsøkirnar eru nógvar, iðút- Framhald á bls. 10

x

Fjarðbúgvin

Direkte link

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fjarðbúgvin
https://timarit.is/publication/641

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.