Tímin - 08.07.1943, Blaðsíða 3
TIMIN
8. juli 1943
Nr. 19. 1. árg.
—-------».......
\ m
FØROYSKUR FISKISKAPUR
i gamlari og njrggjari tið
Klippflskaúttlutningiuin hevur
er øktur'samsvarandi hesi árini:
Í880 varð ílult út 2050 tons av
klippfiski, 4600 lons í 1900, 9000
tons 1918 og 20.000 tons. Um-
framt tað varð nógv útflutt av
bleytum saltfiski. Eitt árið var
nøgdin ay saltfiski uppi á 35.000
tonsum.
Aftan á hitt kríggið fóru raenn
at lmgsa um atfáa motorí skip'-
ini. Fyrsti maður, ið setti mo-
tor í skip, var Jens í Dali.*Hann
selti ein danskan »Mollerup«
molor í »Boreas«, men ikki vóru
menn meiri fyri tí enn so, at
tá ið Jens í Da'li vildi selja
skipið, noyddisl hann at taka
molorin úr aftur, tí at eingiu
vitdi keypa liskiskip vió motori
og slýrihúsi. So gingu nøkui ár,
áórenn nakar setti motor í fiski-
før, men í 1924 hava 4ó 17 skip
motor, í 1928 er motorur í 39
skipurn, í 1929 í 103 og í 1931
í 166 skipum.
Tey skip, vit fingu aftan á hitt
kríggið, vóru yvirhøvur slørri
enn ley, vit liøvdu fyri ta tíð.
í 1919 vóru 125 skip við 9000
br.t., í 1929 166 skip vió 15.000
og í 1936 164 skip við 20.000 br. I.
Aflan á kríggió vðru menn
farnir at leiðast við vaðbeinió,
og tað vóru tá naluir menn í
Suðaroy, ið royndu at fáa trol-
ara. Har gekk Rikard Thomsen
á odda og keypti »Nýpuna —
taó mundi vera í 1921 ella 22.
Eitt sindur seinni kom Vágstrol-
arin »Royndin«, og Tvøroyri
fekk sMagnus Heinason«. Fram-
manundan hevði J. Mortensen
lnifl ein líllan trolara, sum æl
»Grani«.
Tað gekkk við trolarunum
sum vió teim fyrstu slúppunum
— soleiðis sum tað altíð gongur
við nýggjum royndum: Okunn-
ugleika og mishappi slepsl ikkl
frá, og vit mistu allar liesar trol-
ararnar aftur.
í 1935 royndu Kjølbro og
Holín Jacobsen aflur og keyptu
»Skálaberg«, og í 1937 kom
»Leivur Øssursson«. Ikki geksl
betur hesa ferð enn so, at lá ið
trolarafelagið »Tór« í 1938 royndi
at savna pening lil at savna
pening til at keypa trolara fyri,
hildu fólk — og eisini tey, sum
høvdu haft viðslíka driftat gera
— at tað ikki kundi loysa seg
at fáast við.
Tá ið tgó so hoyrdist, at
trolarafelagið »Tór« hevði fingið
eitt sindur av peningi, og al
teir skuldu fara at keypa, lá
kom lív í bæði »Kimbil« og
»Uvak« til eisini al royna. Yit
íingu 3 trolarar tað árið og
høvdu soleióis.5 tilsamans í 1938.
í 1939 var tað aftur trolara-
jelagið, ið lá undan við at keypa
ein • trolara aftrat, so komu
» No rð b ú g v i n «, » Ves t u rVa rði«,
»Næraberg« og »Nýggjaberg«.
IIvussu nógv henda nýggja
veiðan, (rolaraveióan, hevði at
siga fyri fiskimenninar, kann
ein fata, tá ið ein hugsar um,
at maður kundi vinna 6—700
kr. um árið við sluppfiskiskapi,
•meðan ein trolaramaður tá lievði
11—1400 krónur í ársvinningi.
IV. Feskfiskaveiðan.
Tað vtsli seg við .hesum bát-
um, al við sparsemi í øllum
lulum umborð kundu teir liva
í saltfiskiskapi, og feskfiskakvotu
liøvdu vit onga. So kom krfggið,
og øll vila, hvussu síðani hevur
gingist. Vit liava mist 4 trolarar,
og ein er seldur, so nú eru
bert 5,eftir, men teir hava siglt
inn milliónir, og manningin á
hvørjum báti hevur fingið um
300.000 krónur hvørt ár, síðani
kríggið byrjaði.
V. Framtíðin.
Hvussu verður aflan á kriggið?
er hin fremsti spurningurin nú.
Tað er ikki at ivast í, at broyt-
ing verður í veiðiháttinum —
ikki verður aftur farið til vað-
beinið — men ivaleyst venda
vit aftur lil saltfiskiskapin, sam-
slundis sum vit sjálvandi mugu
fáa munagóóa feskfiskakvotu. Vit
koma eisini al drívá garnafiski-
skap, límuirift, silda- og trolveiðu.
A’it koma at salta fisk lil lurk-
ingar, og vit koma at leggja fisk
niður í tunnur. Fiskaútlluttn-
ingur okkara verður nógv
broyllur, og vit fara al verða
noyddir lil al virka bíligan fisk
til Suðurameriku ogaðrar markn-
aðir.
Tey skif), vit nú hava, eigað
at verða moderniserað, allar ný-
byggingar motorski|) og so nf»gv
sum gjørligt bygd heima í Før-
oyum. Skipini, viNioma at nýla,
mugu verða bíl'ig í driftini, og
tað er ikki at ivíist í, at teir
trolarar, sum nú verða bygdir í
Onglandi, fara at vera fað slagið,
sum er best hóskandi til allar
okkara fískiháltir. Annars verða
■skip sum «Vón» eisini før, ið
verða nógv bygd herheima,
hóast hetla skip kanska er nakað
lítið til troling, meðan tað hóskar
væl til garnafiskiskap, snurpu-
veiðu og líuu.
Eldri Havnarmaður
Skipshandilin
hevur stórt úrval av
dekksgløsum, í ymsum stødd-
um við inetal flansum., logg-
línur,flagglínur, húkar,karbid-
lampur, eldsløkkjari við eyka-
fylling, skipsblokkar einkultir
og dupultir 9”, klódir, bluss-
kannir, oljusproytir, dveylar
við skøftum, skipsrættur,
dekkspípur, undirklæðir og
yvirklæðir, oljuklæðir, patró-
nir kal. 12 og 16.
Studenta- og ,
Preliminerskeiðið
Skúlin byrjar aftur 18. augusl.
Nýggir næmingar verða bidnir
um at senda skrivliga inn-
melding lil undirskrivaða,
helst áórenn Olavsøku.
Th. Nygaard.
Mlfn PERSÓNKOYRING OIH
lUlll* WILLIAM SLOAN JCll
Skótoy!
Stórt úrval av skóm.
til mannfólk, kønufólk og
bern.
Nic. Joensens eftf.
Enn eru knotur í før-
oyskum kongum, helt stahba-
steinurin fyri, tá ið hann varð
Iveittur langt oman í TinghúS-
bøin nú eitt rokkvøldið.
SALPETUR!
Væntandi kemur nýggj sending av
salpetur fyrrapartin av juli mánaða.
Sendið inn salpeturordrarnar (fyri seg
sjálvar) skrivliga skjótast møguligt.
Landshandilin.
TAKPAPP
gott og bíligt
Z. HEINESEN
GÓLVTEPPI
í øllum støddum í stórum úrvali.
B. A. Samuelsens eftf.
Telf. 42. Tórshavn.
Z. HEINESEN
\
Tlf. 83 og 240
Stórt úrval
Hvítt og litað broderigarn og bumullsgarn,
litað ullgarn, ulltepi og silvurlutir
Nýliga heimkomið
Summarkjólar, turriklæði, skinnhandskar,
konufólkafrakkar, kjóla-blomstur, mannfólkaslips
Tuberklarannsókn
av sjómonnum
er vegna feriu í juli mánaða bert millum kl. 9 og 11 fyrrapartin
TUBERKLASTØÐIN í H0YDØLUM
ALDAN Úlavsøkuteiti
iti 1943
Arbeiðekona
Røsk og reinfør arbeiðskona
kann fáa pláss 15. juli.
Tlf. 299.
Ein genta
sum er rosk "og álílandi og
dugur dagliga matgerð kann
I fáa pláss 15.fuli ella l.august.
Jona Niclasen Teif. 274
Í