Iceland review - 2016, Blaðsíða 10

Iceland review - 2016, Blaðsíða 10
8 ICELAND REVIEW One mother told me that she’d rather be called independent than single,” says New York-based photographer Annie Ling of the title of her project, Independent Mothers, which explores single motherhood in Iceland. Annie spent two months in the North Iceland town of Ólafsfjörður in the winter of 2014-2015 as an artist in residence at Listhús Art Space. The idea for the project came about following a conversation with a friend who grew up in Iceland and was about to become a single moth- er in New York. “She was telling me about how different it was for single parents in Iceland; that it was more common to have support,” Annie tells me, continuing: “When it’s the norm, society supports you more, and vice-versa. If it’s the exception, like it is in the US and elsewhere, there is more stigma towards single mothers but also towards children who grow up with parents who live apart.” Exhibitions of Annie’s series opened in Akureyri, North Iceland, on June 19 last year, the 100th anniversary of Women’s Suffrage in Iceland, and at the Icelandic Photography Festival at the National Museum of Iceland this past winter. Images from the series were first featured in The New Yorker. Being so common, most Icelanders don’t give much thought to single mothers but as Annie highlights, different attitudes exist in other countries. “It was very interesting for people outside of Iceland to learn how normal it is for kids to grow up in single par- ent households in Iceland. At the same time, it was interesting for Icelanders to see how this mentality PHOTOGRAPHY In her project Independent Mothers, photographer Annie Ling captures moments of intimacy in the everyday lives of single mothers in Iceland. ALL THE SINGLE MOTHERS BY ZOË ROBERT. PHOTOS BY ANNIE LING. isn’t really shared in other coun- tries,” Annie comments. On a two-month residency with the road out of town often closed due to bad weather and heavy snow, Annie had the luxury of time. This allowed her to study and document with intimacy the private lives of several of the single mothers in the north. “I had plenty of time to get to know the locals. I was welcomed by several of the moth- ers I met and I spent a lot of time with them, listening and observing, before I even started to photo- graph,” she describes. Annie also later photographed several women in Reykjavík and Akureyri. While single motherhood may be accepted in Icelandic society, Annie acknowledges that it’s still not easy: she observed some of the women she worked with juggle busy profes- sional lives with the commitments of motherhood. “No one assumes it’s easy. It takes a village to raise a child. Iceland is considered the most feminist country in the world, but still not everything is equal between men and women.” One such area of inequality is salary, Annie points out. “A considerable gender wage gap, among the high- est in Europe, leaves female-head- ed households at a disadvantage, with fewer resources, while most children still spend the majority of time with their mothers.” Despite this, compared to other countries, Iceland is very progressive, Annie emphasizes. “Women don’t just get support from the government, they also get it from society in gen- eral and family members in this close community. This ultimately encourages independence.” * More photos from the series can be viewed on annielingphoto.com.
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76
Blaðsíða 77
Blaðsíða 78
Blaðsíða 79
Blaðsíða 80
Blaðsíða 81
Blaðsíða 82
Blaðsíða 83
Blaðsíða 84
Blaðsíða 85
Blaðsíða 86
Blaðsíða 87
Blaðsíða 88
Blaðsíða 89
Blaðsíða 90
Blaðsíða 91
Blaðsíða 92
Blaðsíða 93
Blaðsíða 94
Blaðsíða 95
Blaðsíða 96
Blaðsíða 97
Blaðsíða 98
Blaðsíða 99
Blaðsíða 100
Blaðsíða 101
Blaðsíða 102
Blaðsíða 103
Blaðsíða 104
Blaðsíða 105
Blaðsíða 106
Blaðsíða 107
Blaðsíða 108
Blaðsíða 109
Blaðsíða 110
Blaðsíða 111
Blaðsíða 112
Blaðsíða 113
Blaðsíða 114
Blaðsíða 115
Blaðsíða 116
Blaðsíða 117
Blaðsíða 118
Blaðsíða 119
Blaðsíða 120
Blaðsíða 121
Blaðsíða 122
Blaðsíða 123
Blaðsíða 124
Blaðsíða 125
Blaðsíða 126
Blaðsíða 127
Blaðsíða 128
Blaðsíða 129
Blaðsíða 130
Blaðsíða 131
Blaðsíða 132

x

Iceland review

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: Iceland review
https://timarit.is/publication/1842

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.