Iceland review - 2016, Blaðsíða 104

Iceland review - 2016, Blaðsíða 104
102 ICELAND REVIEW ICELAND REVIEW 103 INVEST IN ICELAND SPECIAL PROMOTION ICELANDIC STARTUPS: A GROWING COMMUNITY Iceland’s startup scene is thriving and Icelandic Startups, a non-profit orga- nization, is the largest privately owned supporter of startups in the country. Icelandic Startups support teams from the seed of an idea through to the first or sec- ond round of funding. The organization’s services are presented under three main categories: Idea, Growth and Community; providing customized support for entre- preneurs and startups, along with various opportunities to network and develop their ideas. The company, which until recently was known as Klak Innovit, changed its name in early 2016 due to the increased focus on international relations. “Since the beginning, we have been developing international relations with the aim of building bridges for Icelandic startups to leading startup hubs abroad, connecting them with industry experts, investors and media,” says Salóme Guðmundsdóttir, CEO of Icelandic Startups. The organi- zation is involved in various activities, in- cluding startup weekends, a business plan competition, three different accelerator programs, workshops, community events and startup showcases abroad. COMMITTED SHAREHOLDERS Icelandic Startups’ largest shareholders are the University of Iceland, Reykjavík University, NSA Ventures, the Federation of Icelandic Industries and Nýherji, one of the largest IT companies in Iceland. “We focus on ideas that come up within the universities, and are looking to foster dy- namic teams with scalable ideas, aiming for the global marketplace.” So far, 54 teams have participated in the accelerator programs since 2012, and about 70 per- cent of them are still active. Together the teams have raised over USD 10.5 million in funding, and two-thirds are investments from angel investors and venture capital- ists. GROWING COMMUNITY The Icelandic startup community is dy- namic, dense and growing. “We feel that entrepreneurship is becoming more ap- proved as a career path,” says Salóme. “Furthermore, no matter where you look, everyone is agitating innovation. The government is taking important steps to increase support and make the environ- ment more efficient, and more funds are being raised for seed and early growth startups. Our universities offer quality ed- ucation where the innovative mindset is being incorporated, private companies are becoming more aware of the importance of innovation, and we have even seen new media focusing solely on startups and their businesses, thus bringing success stories into the spotlight.” DIVERSE SECTORS The most popular startup sectors in Iceland include energy, marine, tourism and health. Iceland has also become very active in the gaming and virtual reality space, and is considered a global leader when it comes to the development of virtual reality pro- grams, with CCP Games at the forefront. To embrace this sector, Icelandic Startups, in cooperation with key influencers within the Icelandic gaming and VR scene and Slush (Finland), organized an international con- ference in Reykjavík last year with the aim of bringing together Nordic startups within the industry and investors from the US and Europe. “We hosted a two-day conference called Slush PLAY where we had some of More than 50 teams have participated in Icelandic accelerator programs since 2012. Right: Orri Hauksson, CEO of Síminn, Minister of Industry and Commerce Ragnheiður Elín Árnadóttir and Ingvar Pétur Guðbjörnsson, assistant to the minister. Left: Hilmar Veigar Pétursson, CEO of CCP Games and the President of Iceland Ólafur Ragnar Grímsson.
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76
Blaðsíða 77
Blaðsíða 78
Blaðsíða 79
Blaðsíða 80
Blaðsíða 81
Blaðsíða 82
Blaðsíða 83
Blaðsíða 84
Blaðsíða 85
Blaðsíða 86
Blaðsíða 87
Blaðsíða 88
Blaðsíða 89
Blaðsíða 90
Blaðsíða 91
Blaðsíða 92
Blaðsíða 93
Blaðsíða 94
Blaðsíða 95
Blaðsíða 96
Blaðsíða 97
Blaðsíða 98
Blaðsíða 99
Blaðsíða 100
Blaðsíða 101
Blaðsíða 102
Blaðsíða 103
Blaðsíða 104
Blaðsíða 105
Blaðsíða 106
Blaðsíða 107
Blaðsíða 108
Blaðsíða 109
Blaðsíða 110
Blaðsíða 111
Blaðsíða 112
Blaðsíða 113
Blaðsíða 114
Blaðsíða 115
Blaðsíða 116
Blaðsíða 117
Blaðsíða 118
Blaðsíða 119
Blaðsíða 120
Blaðsíða 121
Blaðsíða 122
Blaðsíða 123
Blaðsíða 124
Blaðsíða 125
Blaðsíða 126
Blaðsíða 127
Blaðsíða 128
Blaðsíða 129
Blaðsíða 130
Blaðsíða 131
Blaðsíða 132

x

Iceland review

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: Iceland review
https://timarit.is/publication/1842

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.