Tímarit um menntarannsóknir - 01.01.2009, Síða 105

Tímarit um menntarannsóknir - 01.01.2009, Síða 105
103 Tímarit um menntarannsóknir, 6. árgangur 2009 working with and presenting information (Símon). A fifth used ICT for communication with students after school hours, showing a pastoral responsibility (Jakob). In addition, Ólína, Símon and Jakob presented information in class with a data projector, so their students were also cast in the role of receivers. All five teachers expected students to be able to complete homework assignments using a word processor or a programme to prepare slides, though it is questionable the extent to which creativity was encouraged. All the teachers indicated that most of the ICT skills which students were expected to use were taught elsewhere. The most striking result of the study was that in this small sample subject-specific use of ICT was vague or weak. Indeed the science teaching practices described to us by teachers and which we observed reflected to a minimal extent key aims in the national curriculum on the nature and function of science and the skills and methods of science. Instead it seemed that each teacher had their own “theory of teaching” which guided the extent to which they used or wished to use ICT in school science classes. Consequently the emphasis seemed more on content than process, knowing what rather than knowing how. Heimildaskrá Aðalbjörg María Ólafsdóttir. (2009). „Þetta er spennandi... og gefur mikla möguleika“. Notkun tölvu- og upplýsingatækni í kennslu sex myndlistarkennara í grunnskólum. Uppeldi og menntun 18(1), 79–96. Allyson Macdonald. (2008). OECD/CERI Project. Digital learning resources as systemic innovation. Background report. Iceland. Sótt 10. janúar 2009 af http://bella.stjr.is/utgafur/oecd_ceri_ice land_final_backg_report_des_2008.pdf. Allyson Macdonald, Þorsteinn Hjartarson og Þuríður Jóhannsdóttir. (2005). „Við vorum ekki bundin á klafa fortíðarinnar“. Tilurð og gerð aðalnámskrár í upplýsinga- og tæknimennt. Uppeldi og menntun 14(2), 71–92. Anderson-Levitt, K. M. (2006). Ethnography. Í J. L. Green, G. Camilli og P. B. Elmore (ritstjórar), Handbook of complementary methods in education research (bls. 279– 295). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates fyrir American Educational Research Association. Baggott La Velle, L., McFarlane, A. og Brawn, R. (2003). Knowledge transformation through ICT in science education: A case study in teacher-driven curriculum development – Case-study 1. British Journal of Educational Technology, 34(2), 183–199. Banks, J. A. (2006). Researching race, culture, and difference: Epistemological challenges and possibilities. Í J. Green, G. Camilli. og P. B. Elmore (ristjórar), Handbook of complementary methods in education research (bls. 357–370) Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates fyrir American Educational Research Association.. Bennett, J. (2003). Teaching and learning science. A guide to recent research and its applications. London: Continuum. Brenner, M. (2006). Interviewing in educational research. Í J. Green, G. Camilli og P. B. Elmore (ritstjórar), Handbook of complementary methods in education research (bls. 773–794). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates fyrir American Educational Research Association. Náttúrufræðinám með stuðningi upplýsinga- og samskiptatækni
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160

x

Tímarit um menntarannsóknir

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Tímarit um menntarannsóknir
https://timarit.is/publication/1140

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.