Tímarit um menntarannsóknir - 01.01.2013, Síða 102

Tímarit um menntarannsóknir - 01.01.2013, Síða 102
Guörún V. Stefánsdóttir Abstract The employment of young people who have completed the semi-professional diploma programme at the University of Iceland The autumn of 2007 was a turning point in the history of education for people with intellectual disabilities when the Iceland University of Education, now the School of Education within the University of Ice- land, offered for the first time a semi-pro- fessional diploma programme for people with intellectual disabilities. That same year, Iceland signed the United Nations Convention on the Rights of Persons with Disabilities, thereby acknowledging their full human rights including their equal right to an education at all levels of educa- tion. The main objective of the semi-pro- fessional diploma programme is twofold: on the one hand it is to prepare students for specific work within preschools, in the area of leisure activities, in libraries and in the general environment of the disabled people, while on the other hand it is to enable students to gain practical knowledge and social ability in a study environment without segregation in order to promote their increased participation in society (Guðrún V. Stefánsdóttir & Vilborg Jóhannsdóttir, 2011). The studies are not segregated and the students attend cour- ses with non-disabled university students. In the article the employment participa- tion of those who have completed their studies is examined. Two groups have gra- duated, in total 39 students. The article ex- amines the way in which the studies have been useful for the people in the workforce and in what way they participate and re- ceive support in the workplace. Data was collected through telephone interviews, focus groups and individual interviews. The data was analysed using a simple thematic analysis which is often referred to as phenomenology (Creswell, 2007). The results of the study show that about 70% of students who graduated with the diploma are active in the open job mar- ket, and more than half of those are in employment that relates to the content of their studies. The results indicate that the studies have increased the self-confidence and respect of the students, which benefits them in the workplace. Half of the studies are practical and work-related and parti- cipants felt that the practical work study prepared them well for employment. In spite of these positive outcomes it also highlights the need to provide increased support to students during their studies, not least during their period of practi- cal work study. Additionally a greater selection of courses should be offered to strengthen the employment aspect of the studies. It is worth noting that eight parti- cipants (20,5%) are employed in sheltered workplaces but one of the main aims of the programme is to promote full participa- tion in society, including participation in the job market. It appears that the group employed in sheltered workplaces has limited possibilities for employment in the 100
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192

x

Tímarit um menntarannsóknir

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Tímarit um menntarannsóknir
https://timarit.is/publication/1140

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.