Iceland review - 2012, Blaðsíða 24

Iceland review - 2012, Blaðsíða 24
22 ICELAND REVIEW PhOTOGRAPhY the camera in England and bought lenses made between 1860 and 1880. “They give the pictures this old texture,” Hörður says in explanation of his dedication. Wet plate technology requires hazardous chemicals; Hörður had to have their import and use approved by the Ministry of Health and police authorities, a process which took four months. Eventually, he was cleared to start shooting portraits. “First I arrange my subjects. Then I pour collo- dion onto the plate, a mixture of ether, dissolved cotton wool and alcohol, which vaporizes and turns into a kind of glue. Next comes silver nitrate, which after three minutes has become fastened in the glue. Then I can take the picture.” Afterwards he must hurry to the mobile dark room in his car to develop the picture, which only takes about one minute. However, it can take up to eight seconds to take the picture and so his subjects must remain absolutely still in the meantime. “First they must take a deep breath and then exhale. Then they cannot breathe or blink—otherwise the photo is ruined,” he explains. This is why people in old pictures always seem so serious. Hörður had the perfect opportunity to put the wet plate photo tech- nology to the test during the annual medieval market at gásir, a historical marketplace outside Akureyri, hosted July 20-22 by gásakaupstaður and Akureyri Museum. Merchants, metal workers and handcrafters come from all over the country and around the world, dress up in medieval attire and present and sell their goods in custom-made tents. Some play the part the entire weekend. “If the weather is good, they even sleep in the tents,” Hörður says. These ‘medieval merchants’ made the ideal models. “I took most of the pictures the last day when people had become dirty with soot around their noses after breathing in all that smoke. I liked that look.” Hörður is planning to exhibit his wet plate photographs next year. 
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76
Blaðsíða 77
Blaðsíða 78
Blaðsíða 79
Blaðsíða 80
Blaðsíða 81
Blaðsíða 82
Blaðsíða 83
Blaðsíða 84

x

Iceland review

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: Iceland review
https://timarit.is/publication/1842

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.