Iceland review - 2014, Blaðsíða 12

Iceland review - 2014, Blaðsíða 12
10 ICELAND REVIEW FoLKLore THe liTTle BooK oF THe iCelanDerS in THe olD DayS This essay is one of 50 in the new book The Little Book of the Icelanders in the Old Days by Alda sigmundsdóttir, writer, journalist, blogger and expert on all things icelandic. “i’ve never been particularly interested in history, but i found myself absolutely fascinated with the various facets of my ances- tors’ lives,” she told IR freelancer Edward Hancox about her book. “i was absolutely in awe of how they managed to survive on this island ... how they found ways to cope with everything. Some of those ways are heartbreaking, and others are absolutely hilarious. So i wrote a book in the style of the first Little Book: fifty miniature essays about different aspects of life, in a light and humorous style.” * Any farm that relied on sheep for its survival (read: every single farm in the country) had a special structure located some distance from the farm itself, called a sel, or mountain dairy, where the sheep and sometimes cows were kept during the summer. At least two people from the farm were routinely sent to spend the summer at the sel. One of those was a shepherd - very often a child or adolescent, who was responsible for watching over the sheep and herding them into a pen at least once a day for milking. The other was the matselja, or “sel food woman” (those prosaic Icelanders!), who was responsible for milking the sheep and pro- ducing food from the milk. Now, we might be forgiven for thinking that life in the sel was excruciatingly dull, but ... well, maybe not. Thing is, the matseljur (that’s the plural of matselja) sometimes got pregnant up there. Obviously the shepherds were not to blame (one would hope - given their age), so the question was: who? Answer: the ljúflingar, lovers of mortal women from among the hidden folk population. Apparently, these sensitive men - ljúflingur means “a gentle man”, not to be confused with “a gentleman” - not only made love to the mortal women and got them pregnant, but were also there in the sel to assist during the child’s delivery. Still, it was a doomed kind of love, what with the man being hidden and every- thing, so the woman generally returned to the farm with the child and carried on with her life. However, the ljúflingur (according to the stories) would be unable to forget his mortal woman from the sel, and typically returned many years later, hoping to revive the romance, by which time the child was grown and the sel woman married. This, however, tended to end badly for the ljúflingur, as he would generally wind up dying in the process. (And you thought trashy Harlequin romances were invented in the 20th century? Ha, NO.) In our day and age, it is easy to dismiss those stories as fantasies conjured up by women who craved love, tenderness and romance in a world starkly devoid of all those. But it might be more sinister than that. We know that there were harsh punishments doled out for having children out of wedlock. It is highly probable, there- fore, that tales of the gentle lovers from the hidden world were made up to avoid punishment in the very real physical one. Incidentally, the word “ljúflingur” is still very much a part of the Icelandic lexicon, but these days it is used to describe (mortal) men who are kind, gentle, and liked by most people. (Edited for length.) Mountain dairy p h o to B y A n n Ie A tk In S IllUStRAtIon By MeGAn heRBeRt
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76
Blaðsíða 77
Blaðsíða 78
Blaðsíða 79
Blaðsíða 80
Blaðsíða 81
Blaðsíða 82
Blaðsíða 83
Blaðsíða 84
Blaðsíða 85
Blaðsíða 86
Blaðsíða 87
Blaðsíða 88
Blaðsíða 89
Blaðsíða 90
Blaðsíða 91
Blaðsíða 92
Blaðsíða 93
Blaðsíða 94
Blaðsíða 95
Blaðsíða 96
Blaðsíða 97
Blaðsíða 98
Blaðsíða 99
Blaðsíða 100
Blaðsíða 101
Blaðsíða 102
Blaðsíða 103
Blaðsíða 104
Blaðsíða 105
Blaðsíða 106
Blaðsíða 107
Blaðsíða 108
Blaðsíða 109
Blaðsíða 110
Blaðsíða 111
Blaðsíða 112
Blaðsíða 113
Blaðsíða 114
Blaðsíða 115
Blaðsíða 116

x

Iceland review

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: Iceland review
https://timarit.is/publication/1842

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.