Iceland review - 2014, Blaðsíða 16

Iceland review - 2014, Blaðsíða 16
14 ICELAND REVIEW 1. Life in a Fishbowl has been praised by critics and the public alike; one critic calling it “the best film in icelandic film history.” it’s already the highest- earning film in icelandic movie the- aters this year, beating The Hobbit and Wolf of Wall Street. Did this reaction surprise you? not at all [tries to keep a straight face, then laughs]. yes, of course. When you’ve worked on a project this long, nine years, you become one with it. Before the final editing, we had no feeling for the film anymore, so we ran test screenings with people from the street, from the film industry and bankers—all kinds of peo- ple—to sample their first reaction. People stood up and applauded. one ‘outvasion viking’ sang and danced. So we knew it wasn’t terrible but this is much more than we could have hoped for. THe leGenD oF ZeTa eygló Svala arnarsdóttir sits down with young filmmaker Baldvin Z (born 1978) and asks him ten questions about his latest work, critically-acclaimed contemporary drama life in a Fish Bowl (vonarstræti; 2014), his road to success and what lies ahead. 2. What surprised you the most? i felt it was right, in a character-driven movie like this, to show the human aspect. ‘Who wants to watch a mother and daugh- ter eating spaghetti?’ i thought, yet found it important that people would believe that it was authentic. i was pleasantly surprised that viewers mentioned exactly that, how normal the story felt. People were longing for a film like this, a contemporary story. 3. in the film the stories of a young, single mother taking desperate mea- sures to make ends meet, an alcoholic author with a tragic past and an up- and-coming banker in the boom years before the 2008 economic collapse are intertwined. Where did these stories come from? originally, nine years ago, i had the idea of making a film about Móri, the drunk who lost his child. a few years later the story of the single mother, which is based on a story from my family, came to me. Then in 2010, Biggi [co-writer Birgir Örn Steingrímsson of the band Maus] approached me with the banker. i had originally considered a lawyer. a friend of his had insider information about what went down in the banking world. That’s what seemed the most surreal to me—i might as well have directed a space movie—i never could have made this up. Bankers have said that we nailed it: the lingo, the atmo- sphere, the characters. 4. the actors have been praised for their effortless interpretation, and the writers for how multifaceted the characters are. What is the key to good characterization? Q a
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76
Blaðsíða 77
Blaðsíða 78
Blaðsíða 79
Blaðsíða 80
Blaðsíða 81
Blaðsíða 82
Blaðsíða 83
Blaðsíða 84
Blaðsíða 85
Blaðsíða 86
Blaðsíða 87
Blaðsíða 88
Blaðsíða 89
Blaðsíða 90
Blaðsíða 91
Blaðsíða 92
Blaðsíða 93
Blaðsíða 94
Blaðsíða 95
Blaðsíða 96
Blaðsíða 97
Blaðsíða 98
Blaðsíða 99
Blaðsíða 100
Blaðsíða 101
Blaðsíða 102
Blaðsíða 103
Blaðsíða 104
Blaðsíða 105
Blaðsíða 106
Blaðsíða 107
Blaðsíða 108
Blaðsíða 109
Blaðsíða 110
Blaðsíða 111
Blaðsíða 112
Blaðsíða 113
Blaðsíða 114
Blaðsíða 115
Blaðsíða 116

x

Iceland review

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: Iceland review
https://timarit.is/publication/1842

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.