Iceland review - 2016, Blaðsíða 18

Iceland review - 2016, Blaðsíða 18
16 ICELAND REVIEW established, and who ruled. The sagas are, in essence, our mirror. In recent years, your focus has been more on theater than film or television. Do you prefer the theater? The fact that I’ve focused on theater has been determined by the roles I’ve been offered, but surely I like theater the most. My energy fits the stage much better and that’s what I’m much better at and what I’m trained in. Also, I’m not the typical Icelandic beauty. If I’m offered a role in film, it’s oftentimes the role of a strange German or French woman. [Brynhildur later adds that she doesn’t get offered many film roles that interest her but says she hopes that will change.] Which character has appealed to you the most? I think I understand Njáll better than any other charac- ter. I understand what it is that defeats him and makes him realize that he must give up. [Saga hero Egill Skallagrímsson’s nurse, the slave] Brák is the voice that breathes through a play of more than 30 characters, all of whom I played. That’s a different story. [Édith] Piaf is a role that has always been with me. I got to know her through song, but she and I are complete opposites. To what do you attribute your suc- cess as an actress? I guess I’ve been the right person at the right time, and directors, such as Þorleifur Örn, who gave me the role of Njáll, have had the guts to give me demanding roles. This is endless work, and I’ve put tremendous effort into get- ting to where I am. You need to put ener- gy and ambition into every role, big and small. You’ve got to be professional and be ready to work with others. Theater is all about cooperation. We’re nothing without one another. I’m just insanely hard-working. What makes a good director? The best director says: “Yes, and…” but never, “No, but…” He’s unafraid to listen and he waits, and he lets you take on the role, and he allows you to make mistakes, and he helps you reach shore, and he has courage, and he trusts. A good director doesn’t have a clear idea of what the show will be like. He chooses people to work with and he works with them. That’s professionalism and courage, and that’s what it means to be an artist throughout. The dangerous, flammable works are the most exciting, where you don’t know where you’re going. Þorleifur Örn and Baltasar Kormákur are directors who take this route and whose courage amazes me. What’s the role of theater in society? I find it fascinating that in a nation of 330,000 people, we have three profes- sional theaters and that every year people are willing to lend us money by purchas- ing season tickets. In most other coun- tries, theater is for the elite alone, but not the general public. Here, ticket prices are kept at a minimum, while abroad they’re often expensive. Theater is essen- tial, because it reflects our society. If we don’t look at ourselves in the mirror that theater is, then we can’t understand who we are. u X Q “The issue was not whether the actor was a man or a woman. The question was who fit the role and was best able to interpret it.”
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76
Blaðsíða 77
Blaðsíða 78
Blaðsíða 79
Blaðsíða 80
Blaðsíða 81
Blaðsíða 82
Blaðsíða 83
Blaðsíða 84
Blaðsíða 85
Blaðsíða 86
Blaðsíða 87
Blaðsíða 88
Blaðsíða 89
Blaðsíða 90
Blaðsíða 91
Blaðsíða 92
Blaðsíða 93
Blaðsíða 94
Blaðsíða 95
Blaðsíða 96
Blaðsíða 97
Blaðsíða 98
Blaðsíða 99
Blaðsíða 100
Blaðsíða 101
Blaðsíða 102
Blaðsíða 103
Blaðsíða 104
Blaðsíða 105
Blaðsíða 106
Blaðsíða 107
Blaðsíða 108
Blaðsíða 109
Blaðsíða 110
Blaðsíða 111
Blaðsíða 112
Blaðsíða 113
Blaðsíða 114
Blaðsíða 115
Blaðsíða 116
Blaðsíða 117
Blaðsíða 118
Blaðsíða 119
Blaðsíða 120
Blaðsíða 121
Blaðsíða 122
Blaðsíða 123
Blaðsíða 124
Blaðsíða 125
Blaðsíða 126
Blaðsíða 127
Blaðsíða 128
Blaðsíða 129
Blaðsíða 130
Blaðsíða 131
Blaðsíða 132

x

Iceland review

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: Iceland review
https://timarit.is/publication/1842

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.