Fuglaframi - 13.12.1898, Síða 2

Fuglaframi - 13.12.1898, Síða 2
Tað, íð Norðmenn í seinasti tíð serliga hava stríðst fyri, er egið uttanríkisstýri og egna hagreiðing av uttanríkismálum. Ein og hvør kann ætla, hvussu ringt, fyri ikki at siga vanvirðiligt. tað má vera fyri eitt »frit og selvstændigt* land, at ókunnugir hagreiða uttanríkismálini. Og serliga má tað vera ringt fyri Noregi, at Svøríki hagreiður tey. Her eru jú frálíka góð líkindi fyri Svøríki at vera sær sjálvum best og Noregi verst. Svøríki vil tí ikki á nøkrum hátti sleppa uttanríkisstýrinum. Men Norðmenn vita, hvat teir eru, hvat teir eiga og hvat teir vilja. Alt meir og meir samlast tað norska fólkið til verju fyri sinum landi, og sjálvt høgra »krúpur< ikki longur fyri teimum svenski harrinum. So hevur Svøríki meinskast og treiðsk- ast, at tað nú g'ongur sjálvum teimum norsku »høgrastu« høgrimonnum ov vítt. Og um ikki leingi vilja Norðmenninir, allur sum ein, verða um at krevja fullt sjálvráði uttan- ríkis, so væl sum innanríkis — hetta, sum Svøríki gjøgnum tíðirnar hevur lúrt frá teimum. Fyrr enn teir hava fingið tað, hvørki vilja teir ella kunnu teir binda frið. Um so felagið (unionen) rýkur í loftið ella ikki, tað hevur minni at siga. Men frættist tað ein đag, at Norðmenn hava slitið felagsbandið, tá er skuldin ikki Noregis, men Svøríkis. Norðmenn eru eitt friðafólk. í øllum friðsmálum hava teir verið millum teir fyrstu; stórtingið hevur verið á einum máli fyri voldgift, og nú hevur norska ríkisráðið sluttað seg til Garðaríkis keisarins frið- uppskot. Tá íð Svøríki fvri nøkrum árum síðani hottaði við vápnum móti Noregi, var tað kannske ikki ein Norðmaður, sum vilđi trúgva, at tað var av álvara. Seinni fingu tei'r at vita, at tað var av rama ál- vara, at »stóribróður« ætlaði at brúka kniv móti »lítlabróður«. Tástaðni byrjaðu teir at vápna seg til verju, um nakað skuldi borist á. Teir vilja røkja sítt land sjálvir, og røkja tað í frið. Men so leingi uttanríks- stýrið er í Svøríkis hondum, bera teir við góðari grund ótta. Tí tað kundi hent seg, at teir stóðu í óføri, aðrenn teir sjálvir visti av tí. Jól. (Av J,-Patursson.) »Eg boði tykkum frá eini stórari gleði, sum skal veitast øllum fólki,« segði eingilin við teir seyðamenn, sum í kvøld fyri nærum iqoo árum síðani sótu hjá seyðafylgjum sínum í haganum uttanfyri Betlehem. So segði eingilin, og henda hátíð, sum nú verður hildin til minnis um jólanáttina í Gýðingalandi í forðum, hon hevur um alla tiðir síðani verið mannfjøldini ein gleðis- hátíð: Ung og gomul, rík og fátøk, øll hava gleðst til hesu signaði jól, sum so dýrar og ríkar hugarenningar vekjur i hvørjum kristnum mannabarmi. Heidnir hava eisini hildu jól; teir đrukku tey um hávetur, sum nú, og kallaðu tað vetrablót; teir takkaðu tá sínum gudi fyri at tann dimma tíðin nú var i avtøku, tí hereftir fóru đagarnir at leingjast og ljósið at vinna meir og meir veldi. Tá tað var um ársins myrkastu tíð hildu teir veitsluna fyri tí bjørtu sól, sum nú skulđi rísa hægri og hægri đag frá degi. Ein vegin og tveir vegir eru okkara jól skyld við heidnu fornfedrars okkaras vetrablót, og tað er at bæði eru tey gleðis- veitslur og bæði eru tey merkt av ljósinum. Tá íð vit í anđligari talu nevna myrkur og dimmi, so goyma vit unđir hesum orðum bæði sút og sorg og sakn, ja alt tað, íð upp kann teljast sum vit kalia »tungt« í verøldini. Og alt meðan fólk hevur byggt heimin hendan, so hevur hvørt eitt einasta mannabarn, av teim túsundtals milliónum, havt eitt av ti tunga at borið, havt sitt av hesu tjukku køvdn at vaða ígjøgnum, hvar ofta var so avstongt og innibyrgt, at tað ikki so mikið sum sást til eitt einasta glopp av Ijósi um nakra vrá ella rivu. Men fyri hvørt eitt einasta kristi menniskja koma tó altíð tíðir aftur, hvar tað klárar í aftur, hvar gleðin aftur vinnur sær inngongđ og drívur alla tyngd og pínslu á dyr. Ójavnt tó! Tað kann koma brádliga, sum skuggi, íð dregur frá sól; ella seint, so seint og drúgført, sum tann langa vetranátt tykist tí vakjandi manni, íð bíðar eftir morni, ella sum veturin allur tykist tí arma, íð einans eigur eittans álit, tað — at síggja summarið. Men altíð og víst — sum sól unđan skýggj, sum dagur eftir nátt, sum summar eftir vetur — so rennur eisini gleðin upp eftir sorg og lætti aftaná alla tyngd. Tó, um sólin einaferð er undankomin, so dregur skýggj aftuffyri hana, og um dagur kemur eftir nátt, so tekur hann um- síður aftur at kvølđa, og so má í sama máta sigast um ljósið og myrkri sum fornir hava mælt: Eitt upp, annað niður. Tí um gleðin einaferð hevur fest so djúpar røtur í hjarta tínum, at tær sýnist sum aldrin nøkur sorg kann vinna innaftur hagar meiri, so kann tað tó vera eftir einum eygna- bragdi, — so skjótt sum tað svarta skýggj í óveðri hylur fyri sól edla mána, — at tyngđin er ovanyvir tær so nívandi og mágandi, at tú sært tær ongan veg, veit tær onga

x

Fuglaframi

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fuglaframi
https://timarit.is/publication/11

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.