Tímarit um menntarannsóknir - 01.01.2005, Side 23

Tímarit um menntarannsóknir - 01.01.2005, Side 23
23 Tímarit um menntarannsóknir, 2. árgangur 2005 OECD (2002). Education at a Glance. OECD Indicators 2002. Paris: OECD. OECD (2005). Economic Survey of Iceland 2005: The role of structural policies. Sótt 15. febrúar 2005 af www.oecd.org/ document/45/0,2340,en_2649_201185_ 34393837_1_1_1_1,00.html Orfield, G. (2004). Loosing our future: Minority youth left out. Í G. Orfield (Ritstj.) Dropouts in America (bls. 1–11). Cambridge, MA: Harvard Education Press. Rosenthal, B. S. (1998). Non-school correlates of dropout: An integrative review of the literature. Children and Youth Services Review, 20(5), 413–433. Rumberger, R. W. (1995). Dropping out of middle school: A multilevel analysis of students and schools. American Educational Research Journal, 32, 583–625. Rumberger, R. W., Ghatak, R., Poulos, G., Ritter, P. L. og Dornbusch, S. M. (1990). Family influences on dropout behavior in one California high school. Sociology of Education, 63, 283–299. Rumberger, R. W. og Thomas, S. L. (2000). The distribution of dropout and turnover rates among urban and suburban high schools. Sociology of Eduation, 73(1), 39–67. Sigrún Aðalbjarnardóttir. (2005). „Við erum bæði mæðgin og vinir“: Uppeldishættir foreldra og samskiptaþroski unglinga. Í Ungir Íslendingar í ljósi vísindanna (bls. 121–128). Reykjavík: Umboðsmaður barna og Háskóli Íslands. Sigrún Aðalbjarnardóttir og Kristín L. Garðarsdóttir. (2004a). Depurð ungs fólks og uppeldisaðferðir foreldra: Langtímarannsókn. Sálfræðiritið, 9, 151–166. Sigrún Aðalbjarnardóttir og Kristín L. Garðarsdóttir. (2004b). Uppeldisaðferðir foreldra og sjálfsálit ungs fólks á aldrinum 14 til 21 árs. Uppeldi og menntun, 13, 9–24. Sigrún Aðalbjarnardóttir og Kristjana Stella Blöndal. (2004). Uppeldishættir foreldra og námsárangur unglinga á samræmdum prófum við lok grunnskóla. Í Úlfar Hauksson (Ritstj.), Rannsóknir í félagsvísindum V (bls. 415–426). Reykjavík: Félagsvísindastofnun Háskóla Íslands og Háskólaútgáfan. Sigrún Aðalbjarnardóttir og Leifur G. Hafsteinsson. (2001). Parenting styles and adolescent substance use: A longitudinal study. Journal of Research on Adolescence, 11(4), 401–423. Steinberg, L. (2001). We know some things: Parent-adolescent relationship in retrospect and prospect. Journal of Research on Adolescence, 11(1), 1–19. Steinberg, L., Elmen, J. D. og Mounts, N. S. (1989). Authoritative parenting, psychosocial maturity, and academic success among adolescents. Child Development, 60, 1424–1436. Steinberg, L., Lamborn, S. D., Dornbusch S. M. og Darling, N. (1992). Impact of parenting practices on adolescent achievement. Authoritative parenting, school involvement, and encouragement to succeed. Child Development, 63, 1266–1281. Steinberg, L., Lamborn, S. D., Darling, N., Mounts, N.S. og Dornbusch, S.M. (1994). Over time changes in adjustment and competence among adolescents from authoritative, authoritarian, indulgent and neglectful families. Child Development, 65, 754–770. Brotthvarf frá námi

x

Tímarit um menntarannsóknir

Direkte link

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Tímarit um menntarannsóknir
https://timarit.is/publication/1140

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.