Atlantica - 01.04.2006, Síða 11

Atlantica - 01.04.2006, Síða 11
 AT L A N T I CA 9 P H O TO B Y P Á LL S TE FÁ N S S O N Gimme Shelter Copenhagen’s amphibious mascot made international headlines yet again this spring when word got out that the City of Copenhagen was thinking about moving its famous Little Mermaid statue further out to sea. This is far from the first time that this 125-centimeter bronze statue, which has sat in the same spot at the Langelinie Pier since 1913, has captured the world’s attention. A perennial victim of violent vandalism, the Little Mermaid, based on Hans Christian Andersen’s fairy tale, has been decapitated three times, dismembered, painted, blown by explosives into the water, and given various props, such as an anti-Turkey sash and a sex toy to hold. What is remarkable about the latest wave of news surrounding Denmark’s favorite half-fish is that, in fact, there is no news. The City of Copenhagen hasn’t decided whether or not to move the statue; and even if they do, it would probably only be one or two meters further out to sea. “We really haven’t decided on anything yet,” explains Jens Peter Munk, who is in charge of Copenhagen’s public art. Munk says the city received an inquiry from the tourist board to see if the mermaid could be relocated. Being so close to shore, people like to prop their kids up on her shoulder for photos, creating potentially dangerous situations for the statue’s hundreds of thousands of visitors each year and annoyances for the Danes who have to make sure they don’t fall into the harbor. “We don’t want to fence her in,” Munk went on to say, “so we just have to suffer these things.” With the last bout of vandalism occurring in March (the aforementioned sex toy was placed her in hand on International Women’s Day), one has to wonder why the world – tourists and hooligans alike – are so fixated on this wistful girl. A gift to the city after Carlsberg heir Carl Jacobsen attended a ballet of “The Little Mermaid,” nobody claims that the commissioned statue by Edvard Erikson is a great work of art. So why all the fuss? And, maybe more to the point, why all the violence in this Scandinavian haven of gender equality? “You have to be a sociologist to understand it,” says Munk. “Unfortunately, I’m just a poor art historian.” KM 009 airmail Atlantica 306.indd 9 25.4.2006 11:39:02
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116

x

Atlantica

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Atlantica
https://timarit.is/publication/1840

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.