Iceland review - 2015, Blaðsíða 12

Iceland review - 2015, Blaðsíða 12
10 ICELAND REVIEW OF SHEEP AND MEN Feature film Hrútar (Rams) by Icelandic director Grímur Hákonarson premiered at the Cannes Film Festival in May, winning its creators the Prix Un Certain Regard prize for up-and-coming filmmakers. The basic premise of the film is the effect a scrapie infestation has on sheep farmers in the rural community of Bárðardalur, North Iceland, and in particular, on the strained relationship between two brothers: Gummi (Sigurður Sigurjónsson) and Kiddi (Theodór Júlíusson). They and the valley’s other sheep farmers are forced to decide whether they will wait it out, turn to other kinds of farming, or abandon their agrarian lifestyle for the big city. Hrútar is typical of Icelandic films in that it isn’t constructed so much around a plot line but focuses more on the characters, making it in many ways like a clip from some- one’s life. BY EMILÍA S. ÓLAFSDÓTTIR KAABER. Our critics take a look at three recent Icelandic releases: award-winning feature film Hrútar; the book Icelandic Trade with Gyrfalcons; and the awaited sophomore album by Of Monsters and Men, Beneath The Skin. REVIEWS A SOUVENIR FOR A KING In medieval times, the ‘Land of Fire and Ice’ was known throughout the world as the mysterious homeland of the fabled bird of prey, the gyrfalcon—the largest of all falcons. Praised by noble hunters as their most desirable gift, it had put Iceland on the map and for centuries was an integral part of the country’s economy. The story of the precious raptor was recently published by ethnozoologist Sigurður Ægisson in his new book Icelandic Trade with Gyrfalcons: from Medieval Times to the Modern Era. Falconry largely became a thing of the past when guns were invented during the Industrial Revolution; becoming some sort of wealthy man’s caprice. For 45 years the bird, which ceased to bring sufficient profits to the island, suffered a severe extermination program, endorsed by law, and would have completely vanished if not for the status of ‘protected species’ that it finally obtained in 1930. Thanks to this, today one might still spot a gyrfalcon in the north of Iceland. BY IAROSLAVA KUTSAI. MONSTERS GROWING UP With their debut album, My Head Is An Animal, Of Monsters and Men rode the indie- folk wave. It was a hugely successful ploy, and promoted the band to the status of stadi- um-filling, festival favorite, multi-platinum selling machine. For their second album, it would have been easy for the band to get lost in this maelstrom of success and stick to their well-trodden formula. Thankfully, they haven’t. Beneath The Skin is a much more mature offering, still reliant on the partnership of Nanna Bryndís Hilmarsdóttir and Ragnar Þórhallsson. There isn’t a ‘Little Talks’ here, and it’s none the poorer for it. ‘Crystals’ is all powerful drums and a showcase for Nanna’s fragile yet emotional voice. ‘Organs’ is one of the album’s gentler, more intimate highlights. It’s an accomplished album which benefits from repeated listening. It seems Of Monsters and Men haven’t lost any of their allure. BY EDWARD HANCOX. CULTURAL CURIOSITIES
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76
Blaðsíða 77
Blaðsíða 78
Blaðsíða 79
Blaðsíða 80
Blaðsíða 81
Blaðsíða 82
Blaðsíða 83
Blaðsíða 84
Blaðsíða 85
Blaðsíða 86
Blaðsíða 87
Blaðsíða 88
Blaðsíða 89
Blaðsíða 90
Blaðsíða 91
Blaðsíða 92
Blaðsíða 93
Blaðsíða 94
Blaðsíða 95
Blaðsíða 96
Blaðsíða 97
Blaðsíða 98
Blaðsíða 99
Blaðsíða 100

x

Iceland review

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: Iceland review
https://timarit.is/publication/1842

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.