Iceland review - 2016, Blaðsíða 24

Iceland review - 2016, Blaðsíða 24
22 ICELAND REVIEW and two VHSs, and we got together and made a film. At that point, everything I wanted to express—picture, sound and story—came together in one form. I felt that I was in my element. I felt good and wanted to continue to express myself within that medium.” The same people are involved in most of Rúnar’s projects, including Kjartan Sveinsson of Sigur Rós, who writes the scores, and fellow students from the National Film School of Denmark, Swedish cinematographer Sophia Olsson, and Danish film editor Jacob Secher Schulsinger. “After two years at school, this core group got together and used the summer vacation in 2007 to go to Iceland and film [Two Birds]. The post production was done in the evenings and on weekends. We took advantage of the access to equipment at school.” The short was not a school project, but outside projects were encouraged, Rúnar explains. “The more you produce, the more you learn.” He also works closely with others in the Icelandic film industry. “With the current success of Icelandic movies on the international film scene, foreign program managers and artistic directors have commented on how great it is that we’re all on one anothers’ credit lists. We help each other out, which is not something they’re used to, and that’s our strength.” Rúnar’s shorts and feature films have many things in common. “As much as I like the form of short film—it’s like a poem or a short story—and look for- ward to making more short films in the future … I consider the short films I’ve made so far about the older generation a preparation for Volcano—there are many elements that I revisited there—and the same can be said about the other half of my short films: that they were prepara- tion for Sparrows.” CASTING AND FILMING Sparrows features 16-year-old Ari, who is forced to move from Reykjavík to a somewhat hostile small-town commu- nity in the West Fjords and live with his estranged, alcoholic father. Rúnar is particular about everyone involved in his projects, as well as with every detail of filming. Several hundred teenagers auditioned for Sparrows. “I do all the auditions myself. Apart from finding tal- ent, the individuals have to understand me and I have to understand them.” Rúnar even auditions the extras. “The roles of extras are often underestimated. Even though they don’t have lines, they may stand next to the leads, move and perform other actions. They’re not just chairs, sofas and lamps. They must be able to act too.” The leading role of Ari is played by Atli Óskar Fjalarsson, whom Rúnar describes as “a natural talent.” Ari’s father, Gunnar, is portrayed by Ingvar Eggert Sigurðsson. “Ingvar had a very difficult part which he performed excellently, a man with all these frailties who is nonetheless aware of them.” The dialogue in Sparrows appears to flow naturally. “I write the screenplay and the lines, but then the actors have to find their language within the text. Is it more natural for them to say ‘helvítis!’ or ‘fuck!’?—which is the same thing. The goal is to make it seem real even though there’s also a certain esthetic that we work with in how the story is told: poetic realism.” Sparrows was mostly shot in Flateyri, a seaside village surrounded by high mountains—place dear to Rúnar’s FILM A still from Sparrows.
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76
Blaðsíða 77
Blaðsíða 78
Blaðsíða 79
Blaðsíða 80
Blaðsíða 81
Blaðsíða 82
Blaðsíða 83
Blaðsíða 84
Blaðsíða 85
Blaðsíða 86
Blaðsíða 87
Blaðsíða 88
Blaðsíða 89
Blaðsíða 90
Blaðsíða 91
Blaðsíða 92
Blaðsíða 93
Blaðsíða 94
Blaðsíða 95
Blaðsíða 96
Blaðsíða 97
Blaðsíða 98
Blaðsíða 99
Blaðsíða 100
Blaðsíða 101
Blaðsíða 102
Blaðsíða 103
Blaðsíða 104
Blaðsíða 105
Blaðsíða 106
Blaðsíða 107
Blaðsíða 108
Blaðsíða 109
Blaðsíða 110
Blaðsíða 111
Blaðsíða 112
Blaðsíða 113
Blaðsíða 114
Blaðsíða 115
Blaðsíða 116

x

Iceland review

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: Iceland review
https://timarit.is/publication/1842

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.