Atlantica - 01.12.2006, Síða 74

Atlantica - 01.12.2006, Síða 74
72 AT L A N T I CA ICELANDa Niedenthal graduated with a degree in photogra- phy from the London College of Printing in 1972, and after his studies went to Poland to stay for a few months. He has remained there ever since. As a photojournalist he photographed what made Poland so different from its western cous- ins, the bits and pieces that made up everyday life, forming a vivid documentation of the way Polish people lived under a Communist regime. More importantly, he witnessed with his camera the history of a changing Poland, a different country now, of course, but Chris Niedenthal’s documentation of the years 1969-1989 is his tes- tament to a nation’s struggle to never submit to military force nor political ideology. Harpa Björnsdóttir: When you were a boy staying with your family in Poland, what subjects did you photograph? Chris Niedenthal: I came to Poland for the first time when I was 13, and what does a kid of that age photograph? Family, friends, views, pets. Nothing remarkable. Those first holidays in Poland were important though, for another reason: I discovered the darkroom. One of my uncles in Warsaw had an enlarger and all the paraphernalia needed to make black and white enlargements. He lived in a typical small flat in a post-war concrete block, with a tiny bathroom. When we returned from our holidays on the Baltic coast, he blacked out the bathroom, laid out all the trays and chemicals, put the enlarger on a board covering the bath – and transported me into the magical world of the darkroom. I was hooked. HB: You rarely seem to take a picture without a person in it – are people and their lives in soci- ety your main source of interest? CN: As a photojournalist I would say, yes, people are everything. In my photographs, even Twenty Years in Poland If you’re here in November, stop by the Reykjavík Museum of Photography to see Chris Niedenthal’s exhi- bition “Polska 1969-1989: Poland under communism.” Niedenthal is an award-winning photographer who has worked as a photojournalist for Newsweek, TIME and Der Spiegel. Interviewed by Harpa Björnsdóttir of the Reykjavík Museum of Photography. “Difficult to say who fell asleep first. Somewhere in southern Poland in the 70s.” Chris Niedenthal 050-94ICELANDAtl606.indd 72 18.10.2006 23:17:03
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100

x

Atlantica

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Atlantica
https://timarit.is/publication/1840

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.