Iceland review - 2016, Blaðsíða 50

Iceland review - 2016, Blaðsíða 50
48 ICELAND REVIEW justifies part of that income being allo- cated towards the Tourism Development Fund (revenue increased from ISK 15 billion to 25 billion between 2014 and 2015). PLAN OF ACTION In October last year, a five-year Road Map for Tourism in Iceland was pub- lished and a Tourism Task Force has been set up to tackle tasks to “lay the solid foundations that are needed in the Icelandic tourism industry.” The work plan priorities for 2016-2017 include increasing the safety of tourists by, among other things, harmonizing information and signposting throughout the country to reduce travel-related accidents and expenses. In late March, 66 projects around the country received grants from the Tourism Development Fund; 37 of which focus on improving safety. A diverse set of measures is being sug- gested, Ólöf explains. “We have various tools in our toolbox—information such as signs, human contact, wardens. We could of course ensure safety in a major, dramatic way. We could put up Plexiglas at Gullfoss for people to look through; we can restrict accessibility but we are reluctant to place so severe restrictions on our visitors’ experiences. We need to define the appropriate tools for our natural attractions and use them together in a strategic way.” One idea is to limit the number of people who can visit certain places, like popular hiking areas. Jónas points to the Inca Trail in Peru and the Milford Track in New Zealand, where limits are placed on the number of visitors at any one time to protect the environment, the experience of hikers and their security. Thus, people have to book in advance. This is something which has been suggested for the pop- ular Laugavegur walking trail in the south-central highlands. Some have questioned why it took so long to come up with a plan but, as Ólöf explains, a strategy was devised in 2010. It was, however, never put into action and no agency was given the mandate to follow up on it. It has since needed to be fully revised, given the skyrocketing tourist numbers and the change in tourist behavior. “The expectations and behav- iors of visitors to Iceland have developed in past years. People wish to have a reciprocal experience, they want to take control of their own experience. They are more independent—more rent their own cars—there is also a generational shift towards outdoor activities but they don’t necessarily know the realities of Iceland,” she explains. TRAVELING RESPONSIBLY Ólöf argues that while much work remains to be done concerning the responsibilities of Iceland as a destina- tion for visitors, ultimately, tourists are responsible for themselves. “Tourism is a human endeavor; accidents do hap- pen. It’s unfortunate that they do but that’s just what happens … The nature in Iceland, specifically, has some risks attached. You have to be careful in a different sort of way than in other coun- tries. We have a responsibility to provide as safe conditions as possible. We won’t ever be able to cordon off all places where accidents might happen. At the end of the day, tourists are responsible for themselves and their actions—we can’t take that away from them. There will always be people who want to take risks. It is our responsibility to give peo- ple the opportunity to plan and prepare for a safe journey without diminish- ing their experience.” Ragnheiður Elín agrees. “We all have a responsibility ... Reynisfjara, February 6, 2016. The beach is notorious for so-called sneaker waves, characterized by being greater in force and height than the ones preceding. TRAVEL PHOTOS THIS PAGE BY MAGNÚS H. JÓHANNSSON/MUDSHARK TOURS.
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76
Blaðsíða 77
Blaðsíða 78
Blaðsíða 79
Blaðsíða 80
Blaðsíða 81
Blaðsíða 82
Blaðsíða 83
Blaðsíða 84
Blaðsíða 85
Blaðsíða 86
Blaðsíða 87
Blaðsíða 88
Blaðsíða 89
Blaðsíða 90
Blaðsíða 91
Blaðsíða 92
Blaðsíða 93
Blaðsíða 94
Blaðsíða 95
Blaðsíða 96
Blaðsíða 97
Blaðsíða 98
Blaðsíða 99
Blaðsíða 100
Blaðsíða 101
Blaðsíða 102
Blaðsíða 103
Blaðsíða 104
Blaðsíða 105
Blaðsíða 106
Blaðsíða 107
Blaðsíða 108
Blaðsíða 109
Blaðsíða 110
Blaðsíða 111
Blaðsíða 112
Blaðsíða 113
Blaðsíða 114
Blaðsíða 115
Blaðsíða 116
Blaðsíða 117
Blaðsíða 118
Blaðsíða 119
Blaðsíða 120
Blaðsíða 121
Blaðsíða 122
Blaðsíða 123
Blaðsíða 124
Blaðsíða 125
Blaðsíða 126
Blaðsíða 127
Blaðsíða 128
Blaðsíða 129
Blaðsíða 130
Blaðsíða 131
Blaðsíða 132
Blaðsíða 133
Blaðsíða 134
Blaðsíða 135
Blaðsíða 136
Blaðsíða 137
Blaðsíða 138
Blaðsíða 139
Blaðsíða 140
Blaðsíða 141
Blaðsíða 142
Blaðsíða 143
Blaðsíða 144
Blaðsíða 145
Blaðsíða 146
Blaðsíða 147
Blaðsíða 148

x

Iceland review

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: Iceland review
https://timarit.is/publication/1842

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.