Atlantica - 01.05.2002, Blaðsíða 12

Atlantica - 01.05.2002, Blaðsíða 12
When Peruvian-born photographer Mario Testino first arrived in London in the late ‘70s to launch his career as a fashion pho- tographer, he was severely handicapped by the fact that he did- n’t have a clue how to work with light, one of photography’s most basic elements. His first attempts at fashion photography received less than lukewarm responses from the finicky editors of magazines like British Vogue, but through sheer determina- tion, perseverance and passion, Testino’s career has flourished, and today the National Portrait Gallery in London is celebrating his work with a large retrospective of some of his most memo- rable photographs. Testino has, for the last 20 years or so, photographed anyone who’s anything in the fashion industry, and his subjects have ranged from modern day icons such as Madonna and Kate Moss, Hollywood movie stars like Catherine Zeta Jones, Keanu Reeves and Gwyneth Paltrow, to today’s English aristocrats and royalty. Testino is the photographer responsible for the glam- orous and widely published photos of the late Princess Diana, taken for the American magazine Vanity Fair just before her untimely death in August 1997, where he captured a more relaxed, sensual and happy Diana than we were previously used to seeing. Testino is also the photographer behind the lens in successful advertising campaigns for companies such as Gucci and the recently re-vamped Burberrys. Testino subjects tend to ooze charm, sexuality and wealth way beyond our wildest dreams, and show the viewer a tantalis- ing glimpse of a world exclusive but to the privileged few. A definite must-see. 10 A T L A N T I C A Funny Old Word: Bohemian Ah, the bohemian lifestyle. Those of us that show up for the daily grind of a nine-to- five job, fill with envy upon spotting a peripatetic slacker who renews his passport every other year because it’s overflowing with stamps. Growing one’s hair, hanging out in coffee shops and living a life of leisure that involves art galleries, movies and travel: How do they do it? While the key to a successful bohemian lifestyle remains a mystery, the word, accord- ing to Oxford, stems from the middle 19th century. The French bohémien refers to ‘gypsy’, “because gypsies were thought to come from Bohemia, or because they per- haps entered the West through Bohemia”. (For those geography flunkies in the audi- ence, Bohemia is the region forming the western part of what is now the Czech Republic.) So when you see a person with “informal and unconventional social habits, especial- ly an artist or writer” (hey, that’s me), call them a ‘boho’, which is the informal term for bohemian. Or, politely ask that person with the gypsy soul to share their trust fund. EWIL LU S TR A TI O N S TE IN G R ÍM U R E Y FJ Ö R Ð S T A R S S H O O T I N G airmail MARIO TESTINO Mario Testino: Portraits at the National Portrait Gallery until 4 June. Gwyneth Paltrow Kate Moss 009-023 ATL302 Airmail 19.4.2002 16:46 Page 10
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76
Blaðsíða 77
Blaðsíða 78
Blaðsíða 79
Blaðsíða 80
Blaðsíða 81
Blaðsíða 82
Blaðsíða 83
Blaðsíða 84
Blaðsíða 85
Blaðsíða 86
Blaðsíða 87
Blaðsíða 88
Blaðsíða 89
Blaðsíða 90
Blaðsíða 91
Blaðsíða 92
Blaðsíða 93
Blaðsíða 94
Blaðsíða 95
Blaðsíða 96
Blaðsíða 97
Blaðsíða 98
Blaðsíða 99
Blaðsíða 100

x

Atlantica

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: Atlantica
https://timarit.is/publication/1840

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.