The Icelandic Canadian - 01.03.2004, Blaðsíða 50

The Icelandic Canadian - 01.03.2004, Blaðsíða 50
144 THE ICELANDIC CANADIAN Vol. 58 #3 Book Reviews FROM THE ATELIER TOVAR: From the Atelier Tovar: Selected Writings By Guy Maddin Coach House Books, 240 pages, $24.95 Reviewed by David Jon Fuller Welcome to the mind of Guy Maddin. The eccentric filmmaker, known for such movies as Tales From the Gimli Hospital, Careful, and Dracula: Pages From a Virgin’s Diary, opens a door to his inner thoughts in From the Atelier Tovar: Selected Writings. Included are essays, excerpts from Maddin’s diary, and film treatments. Maddin’s films are characterized by melodrama, a quality he espouses (and dis- plays) throughout the book. In one essay, “Bully for Bollywood’s Musical Melodramas!”, he writes, “Western white folk . . . don’t even know what melodrama is, other than it’s an invasion on good taste, an easily detected enemy.” This is too harsh an attitude, he feels; “These magnifi- cations happen in our nightmares and our movies again and again, not because of lapses in taste, but because they are TRUTH.” Maddin himself has no trouble with hyperbole, particularly when taking him- self to task for laziness: “Having turned forty recently, I may as well arbitrarily choose now as the time to assess my life: at least thirty-five years wasted, if not more.” He periodically creates “Gatsby lists,” itemizing his own faults and prescribing action to change his ways. Despite lingering guilt over his treat- ment of loved ones—Maddin seems full of regrets—what emerges from both journals and essays is sardonic wit. Maddin has a keen sense of the absurd, and it seems the best antidote to looming personal debt and a repeatedly diffused focus. If the journals reveal much of Maddin’s personal history, the film treat- ments, particularly “The Child Without Qualities,” reveal, perhaps, his personal mythology. Full of bizarre and surreal images, dreamlike in their logic and ten- dency to dissolve, the stories that emerge fit with Maddin’s private and public writ- ings. “The Child Without Qualities,” as yet unfilmed, is the longest and most cumber- some of the treatments. Based on what the book has already revealed, it is a thinly- veiled autobiography—and this is perhaps
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56

x

The Icelandic Canadian

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: The Icelandic Canadian
https://timarit.is/publication/1976

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.