Archaeologia Islandica - 01.01.2007, Blaðsíða 16

Archaeologia Islandica - 01.01.2007, Blaðsíða 16
Elín Hreiðarsdóttir and drawn beads (see for example Kidd 1970:48). Still, most glass bead experts think it is necessary to distinguish the manufacture techniques further and add (at the minimum) mould-pressed beads and often also blown and fired beads as major methods (for example Sprague 2000:210-213). However the majority of later beads found in Iceland are either drawn or wound and thus the heaviest emphasis will be on these methods. Out of the Icelandic glass beads just over twenty beads were unidentifiable, most often because too little had been pre- served or because the glass was too badly damaged by glass disease. The majority of glass beads could however be classi- fied according to the types just enumer- ated and are discussed below. Drawn glass beads Drawn glass beads have been called many different names in the archaeological lit- erature, often either referring to the tech- niques used in their production (such as tube beads, tubular drawn, cane/hollow cane and cut) or their appearance (usu- ally for the smallest ones - for example seed, micro-, pound-, and pony beads) but today the term “drawn” is preferred. Drawn beads are usually the most com- mon on archaeological sites (Sprague 2000:202-203) and make up 43% of all Icelandic glass beads from later times. Drawn beads were made by blowing heated glass into a hollow form and then drawing out the hot glass in opposite directions making a long tube or hollow cane. This cane was then cut into small segments. The final stage in making sim- ple, monochrome glass beads was vari- able. They were sometimes reheated to get rounded edges or polished in sand and wood ash (or plaster and graphite), first in a large pan on fire and later (after 1817) in iron drums in an oven (Karklins 1985:88). This process produces simple- shaped beads of different angularity and length and was the closest that glass bead production of earlier times came to mass production. Some types of drawn beads were more complex having two or more layers; an altered form or decoration on the surface, for example the famous chev- ron beads and facetted beads (Sprague 2000:203-205). A big part of the drawn beads however were of the simple type, mass produced and often small. They all had in common that their production required the use of furnaces and they were therefore considered a more specialized production than wound beads (see below). In Venice there were two separate guilds: one for the glass blowers (who among other things made drawn beads - mostly made by men on the island of Murano) and the other for makers of wound beads - made from ready made glass rods by women in Venice itself, on lamps (Scia- ma 2001:5 and Tivellato 2001:50-54). All of the glass production took place on Murano where the glassblowers produced both hollow glass tubes which were cut into small beads and polished, and solid glass rods that were later used to make wound beads. Of the drawn beads from Ice- land about 85% are small, simple, mono- chrome beads (see for example SKH- 1512 and Bessastaðirl987:51 figure 3 nr. 1-2). These beads are with only one exception less than 6 mm in diameter and mostly of blue tones, especially turquoise. White beads of this type are also com- mon and some yellow, black, green ones have been found, as well as a single red specimen. It is likely that the vast major- ity of these beads come from embroidery 14
Blaðsíða 1
Blaðsíða 2
Blaðsíða 3
Blaðsíða 4
Blaðsíða 5
Blaðsíða 6
Blaðsíða 7
Blaðsíða 8
Blaðsíða 9
Blaðsíða 10
Blaðsíða 11
Blaðsíða 12
Blaðsíða 13
Blaðsíða 14
Blaðsíða 15
Blaðsíða 16
Blaðsíða 17
Blaðsíða 18
Blaðsíða 19
Blaðsíða 20
Blaðsíða 21
Blaðsíða 22
Blaðsíða 23
Blaðsíða 24
Blaðsíða 25
Blaðsíða 26
Blaðsíða 27
Blaðsíða 28
Blaðsíða 29
Blaðsíða 30
Blaðsíða 31
Blaðsíða 32
Blaðsíða 33
Blaðsíða 34
Blaðsíða 35
Blaðsíða 36
Blaðsíða 37
Blaðsíða 38
Blaðsíða 39
Blaðsíða 40
Blaðsíða 41
Blaðsíða 42
Blaðsíða 43
Blaðsíða 44
Blaðsíða 45
Blaðsíða 46
Blaðsíða 47
Blaðsíða 48
Blaðsíða 49
Blaðsíða 50
Blaðsíða 51
Blaðsíða 52
Blaðsíða 53
Blaðsíða 54
Blaðsíða 55
Blaðsíða 56
Blaðsíða 57
Blaðsíða 58
Blaðsíða 59
Blaðsíða 60
Blaðsíða 61
Blaðsíða 62
Blaðsíða 63
Blaðsíða 64
Blaðsíða 65
Blaðsíða 66
Blaðsíða 67
Blaðsíða 68
Blaðsíða 69
Blaðsíða 70
Blaðsíða 71
Blaðsíða 72
Blaðsíða 73
Blaðsíða 74
Blaðsíða 75
Blaðsíða 76
Blaðsíða 77
Blaðsíða 78
Blaðsíða 79
Blaðsíða 80
Blaðsíða 81
Blaðsíða 82
Blaðsíða 83
Blaðsíða 84
Blaðsíða 85
Blaðsíða 86
Blaðsíða 87
Blaðsíða 88
Blaðsíða 89
Blaðsíða 90
Blaðsíða 91
Blaðsíða 92
Blaðsíða 93
Blaðsíða 94
Blaðsíða 95
Blaðsíða 96
Blaðsíða 97
Blaðsíða 98
Blaðsíða 99
Blaðsíða 100
Blaðsíða 101
Blaðsíða 102
Blaðsíða 103
Blaðsíða 104

x

Archaeologia Islandica

Beinir tenglar

Ef þú vilt tengja á þennan titil, vinsamlegast notaðu þessa tengla:

Tengja á þennan titil: Archaeologia Islandica
https://timarit.is/publication/1160

Tengja á þetta tölublað:

Tengja á þessa síðu:

Tengja á þessa grein:

Vinsamlegast ekki tengja beint á myndir eða PDF skjöl á Tímarit.is þar sem slíkar slóðir geta breyst án fyrirvara. Notið slóðirnar hér fyrir ofan til að tengja á vefinn.