Uppeldi og menntun - 01.01.2012, Síða 95

Uppeldi og menntun - 01.01.2012, Síða 95
Uppeldi og menntUn/icelandic JoUrnal of edUcation 21(1) 2012 95 friðrik diego og kristín halla Jónsdóttir Pre-service training of mathematics teachers with respect to conceptual understanding and constructivism aBstraCt The participants in this study were twelve undergraduate students majoring in mathematics education at the university level in Iceland. The purpose of the study was to evaluate whether their pre-service training was sufficiently oriented towards strengthening the students’ conceptual understanding in mathematics as well as their problem solving ability and analytical skills. The study was aimed at answering the question whether the students’ preparation in mathematics was solid enough to enhance their competence to work as professional schoolteachers in the spirit of constructivism. A short overview of constructivism in mathematics teaching is provided and, in order to show the constantly growing emphasis that this theory has been given in the Icelandic educational system, a brief overview is included of the curricular changes in mathematics for the past few decades in Iceland. It is pointed out that both the 1999 and the 2007 official curricula explicitly state the importance of problem solving and present a discussion on what it means to understand a mathematical concept. The growing emphasis on constructivism in mathematics teaching is also clearly witnessed in recently published mathematics textbooks for Icelandic primary schools. The paper contains a short discussion on the importance of problem solving in connection with constructivism in mathematics teaching. In the second half of the 20th century problem solving was one of the key issues of mathematics as a field of study. In the skill of problem solving as well as in the theory of constructivism the questioning mind of the student is paramount. The evaluation of the students’ preparation was based on observations of their tackling five given mathematical problems, interviews with the students about the problems and the students’ written solutions. The evaluation was based on the following research questions put forward in the study: 1) Do the students understand the problem well enough to realize how they should solve it? 2) Do the students use analytical skills in trying to solve the problem? 3) Do the students analyze the problem they are working on and show a questioning mind? Do the students try to see the problem in a wider perspective? 4) Can students be encouraged to analyze further a problem they have already solved? To shed light on why the above research questions were chosen by the researchers, there is a brief mention of two reports on competency in mathematics teaching and one research article addressing the same subject. One of these reports is an official Danish report and the other an official American report. The research article describes an Icelandic study on how successfully the pre-service education of teachers promotes their overall competency.
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150

x

Uppeldi og menntun

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Uppeldi og menntun
https://timarit.is/publication/581

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.