Archaeologia Islandica - 01.01.2002, Síða 95

Archaeologia Islandica - 01.01.2002, Síða 95
Brattahlíð reconsidered few kilometres. So far, 11 of these com- plexes have been located (and more are likely to follow), representing a medieval society, where the chieftains were in con- trol of the land and owned the churches. The only exception seems to be the large Episcopal seat at Garðar, where the dom- inance of the church is more apparent. I realize that the division of the promi- nent farms in the Norse society of Greenland is a rather controversial theo- ry, raising several questions to be answered. Why, one might ask, was the Norse society in Greenland arranged in this way? In contemporary societies of the other North European countries, the church had a much more powerful posi- tion within society. The reason for this could be that the Norse society in Greenland, in contrast to the other Nordic countries, seems to have remained a Viking age type society all through the existence of the settlement. When Christianity was introduced in Scandinavia during the lOth century, it did not change the existing social struc- tures considerably. The chieftains owned the churches and remained in control of their land. This so-called proprietary church system, however, was brought to an end during the 12th century, and was replaced by the independent church - lib- ertas ecclesiae - transferring power and wealth from the chieftains to the church and, thus, changing the structure of the societies completely. This, naturally, was not a popular tran- sition in the North Atlantic societies, which were ruled by individual chief- tains. In Iceland, it seems that the old proprietary church system remained until the end of the 13th century, but in Greenland it was probably never intro- duced, due to the remoteness of this country (Ameborg 1991). This situation may explain why the large chieftain farms, and not the church, dominated the society in 15th century Norse Greenland. This society simply never went through the church reforms like the remaining Nordic countries. Instead, it developed independently until the settlement was abandoned sometime during the 15th century AD. On the other hand, no simple explana- tion can be ofifered as to why they decid- ed to separate the prominent farms. Keeping the church farms close to the chieftain farms (as is the case in Qinngua) would appear as a more logical and practical arrangement. Perhaps they chose to make this division, because most of these rather marginal areas (according to European standards) sim- ply could not sustain two large farms at the same site. Dividing the farms would then make more sense, in order to increase the production as much as possi- ble. Another important question to be answered is to what degree these farm sites are contemporary? The theoretical framework presented in this article depends on the assumption that the ruins found on the farm sites mostly represent the settlement pattern in the fmal settle- ment phase, which makes the farm sites mutually comparable. Even though it seems a likely assump- tion, we cannot know this with certainty, since research has not yet provided much 93
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164

x

Archaeologia Islandica

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Archaeologia Islandica
https://timarit.is/publication/1160

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.