Fróðskaparrit - 01.01.1979, Síða 89

Fróðskaparrit - 01.01.1979, Síða 89
The Case of »Hernilds kvæði' 97 folk artist described by Sharp and Gerould — unconscious and randomly creative. On the contrary, the changes that he wrought in »Hermundur illi« were purposeful, springing from a desire to depict its characters without ambiguity and to present the story in a more straightforward moral climate. Moreover, in composing the text of his new ballad he did not depend stanza-by-stanza on his source but often preferred to compose his own stanzas independently. Indeed, it is very difficult to distinguish the creativity of this Faroese ballad man from that of a literary artist reworking a piece from another era. If the artistic products of an unlettered folk tradition are different from those of a literary tradition, it is not because of the relative »unconsciousness« or »self-consciousness« of the artists. It is because of the differing conditions under which these works of art are produced and enjoyed, the differing esthetic rules governing their formulation and the differing constraints obtaining in the communities which receive them. NOTES 1 Gordon Hall Gerould, The Ballad of Tradition (Oxford: The Claren- don Press, 1932; rptd. New York: Oxford Univ. Press, 1957), p. 187. The two quotations in this passage are from Cccil James Sharp, English Folk-Song: Some Conclusions (London: Simpkin & Co., 1907), pp. 17, 21 and p. 24. The idea that traditional narrators are usually seen by folk- lorists as creative only in the sense that they recombine components of a traditional, finite stock has been criticized by Robert A. Georges in »The Kaleidoscopic Model of Narrating: A Characterization and a Critique,« Journal of American Folklore, 92 (1979), 164—171. 2 W. Edson Richmond, »‘Den utrue egtemann’: A Norwegian Ballad and Formulaic Composition,« Norveg, 10 (1963), 62. In this article Rich- mond applies the theory, but not the methodology, of oral-formulaic com- position, formulated by Milman Parry and Albert B. Lord. 3 Ibid., p. 60. 4 See note 1. 5 Bengt R. Jonsson, Svale Solheim and Eva Danielson, eds., in colla- boration with Mortan Nolsøe and W. Edson Richmond, The Types of the Scandinavian Medieval Ballad: A Descriptive Catalogue, The Institute for Comparative Research in Human Culture in Oslo, ser. B, vol 59 (Oslo, Bergen, Tromsø: Universitetsforlaget, 1978), pp. 235 and 216.
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.