Ritmennt - 01.01.2005, Síða 162

Ritmennt - 01.01.2005, Síða 162
RITMENNT Abstracts Auður Styrkársdóttir: Hannes Hafstein og kvenna- baráttan. Ritmennt 10 (2005), pp. 9-17. Hannes Hafstein (1861-1922) was chosen the first Icelandic minister when Icelanders gained Home Rule in 1904. He was minister in 1904-09 and again in 1912-14. Hafstein supported women's rights issues and proposed in 1911 that women should have the same access to education and official jobs as men. The proposal was prepared in co-operation with Bríet Bjarnhéðinsdóttir (1856-1940), the founder of The Women's Rights Organization in 1907 and the unofficial leader of the women's rights movement in Iceland. By comparing the lives of these two individuals, we see clearly the contrast between the sexes in Icelandic society at the beginning of the 20th cen- tury. Hafstein and Bjarnhéðinsdóttir were of simi- lar age, but their paths were destined to be very dif- ferent. Hafstein attended the Reykjavík Grammar School and later the University of Copenhagen, whereas Bjarnhéðinsdóttir's only chance for further education was one year at Kvennaskólinn, a junior college for women. Hafstein's road to power was smooth from the beginning, whereas Bjarnhéðinsdóttir's only road to some kind of influence was through women's organizations and men of power - first and foremost the minister Hannes Hafstein. Jón Aðalsteinn Jónsson: Himnabréf ömmu minnar Guðrúnar Ólafsdóttur frá Eystri-Lyngum í Meðal- landi. Ritmennt 10 (2005), pp. 18-48. This article discusses a letter, the so-called "Letter from Heaven" which the author's grand- mother, Guðrún Ólafsdóttir (1853-1948), carried on her person for most of her life. The con- tents include a prayer by Jesus Christ which the Archangel Michael is presumed to have read to Leo, the brother of Charlemagne. Tlie bearer of the letter can expect to be protected from various dangers and to die a Christian death. There is a long history of letters of this kind and they share a common popular European heritage. Some of the first known letters, which date from early Christianity, were condemned by church lead- ers, partly because they preached that men should not work on Sundays at the risk of severe punish- ment. Churcli leaders felt this to be remnants of Jewish respect for the Sabbath. The author's grandparents observed the principle of not worlc- ing on Sundays, as did many other inhabitants of the Meðalland region. This was, however, not tlie case in Mýrdalur, the region where his mother was brought up. The author surmises that the letter may explain this difference to some degree. The author has also done research on other simi- lar Icelandic letters which are still extant as well as Scandinavian and German letters. There are distinct similarities between these letters and his grandmotlier's letter. The autlror concludes that a Danish letter from 1720 may be the prototype for Icelandic letters of this kind written in the 18th and 19th centuries. Gunnar Harðarson: Gaddhestar og gull í lófa. Myndmálið í afmæliskveðjum Halldórs Laxness til tveggja pólitískra samherja. Ritmennt 10 (2005), pp. 49-62. This essay attempts to analyse the imagery in letters from Halldór Laxness to two politi- cal fellow-travellers, Kristinn E. Andrésson and Brynjólfur Bjarnason on the occasion of their birtliday. The aim is to investigate whether this tells us anything about the attitude of the writer to the politicians. What metaphors does Halldór Laxness use to describe the communist leader Brynjólfur Bjarnason? What images can be seen behind his descriptions of editor and literary his- torian Kristinn E. Andrésson? For comparison we examine the imagery in a birthday letter from poli- tician Brynjólfur Bjarnason to the poet Jóhannes úr Kötlum. 158
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172

x

Ritmennt

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Ritmennt
https://timarit.is/publication/859

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.