Lesbók Morgunblaðsins

Ulloq
Ataaseq assigiiaat ilaat
Saqqummersitaq pingaarneq:

Lesbók Morgunblaðsins - 23.02.1969, Qupperneq 6

Lesbók Morgunblaðsins - 23.02.1969, Qupperneq 6
Knud Lambaa: FRÍBORNIR DJARVIR OG KRAFTMIKLIR MENN F0royingas0ga sigur, at á d0gum Harald kongs Hárfagra flyddi stór mannf j0ld undan harðræði hans og settist niður sunnan ífrá Mön — Isle of Man, og líka norður til ís- lands og Grönlands umframt Orknoyggjar, Hetlant og Fdroy ar, og reistu teir búgv har. Haraldur konungur legði undir seg óðal fígginda sína, so hv0rt sum hann sigraði á teim, og legði hann skatt á b0ndurnar. Áhenda hát viss- aði hann kongsvaldinum stór- ognir og stórint0kur. Sum vit 011 vita, komu flestu landnámsmenn F0roya og ís- lands úr Noregi, og av teim aftur flestir úr Gulatingslagn- um. Tað vóru h0vdingaættir og stórb0ndur, íð vóru múgvandi, fríbornir, djarvir og kraftmikl- ir menn, íð mettu frælsi hægri enn sinar ognir heima í Noregi — Hetta fyri at strika undir, at íslandska og f0royska fólkið eru av góðum ættum komin. í F0royum skiftu teir oyggj- arnar ímillum sín, soleiðis at hv0r h0vdingur ognaði sær sína oyggj ella fleiri oyggjar. Okkar f0royska mál hevur sum íslandskt mál sínar r0tur aftur á vesturlandið í Noregi, men hevur fingið sít egna lag og skipan rætti'liga nær at tykkara máli. Ein aðaltáttur í stjórnar skip an allra germanska tjóða í fyrndini vóru tingini. Tey n0rr0nu fólkinu vóru kvistar av indogermanska fólkarunnin- m, og skyldöknpur er at finna í lógum eins .g í tungumáli. Noregs fólk, herundir f0roy- ingar og íslendingar, hava varð veitt fornan rætt í sínum upp- runaliga líki betur enn nakað annað fólk av teirri germansku ættini. Hetta stjórnarlag terra germanska manna er so í blóð- ið runnið, at allar staðir har fólkaflyting fór fram, stovn- settu teir ting í teim nýggju heimlondunum. Gulating á vestlandinum í Noregi var fyrndargamalt, og so var eisini upprunaliga rætt- arskipan tess. F0royingar áttu farmaskip og fluttu sjálfur sínar v0rur út og tóku v0rur heim. Marknaðarbý ur fproyinga var Bergen, sum í mið0ldini var st0rstu býur í Norður londum og nógv tann týdningarmesti handilstaðurin har. Á d0gum Sverre kongs, sigur hann í sínari kendu talu í Bergen 1186, at f0royingar eru á handilsferð í Bergen. Og nógv seinni, ár 1399 verður sagt frá skipakeypi í Noregi ti'l F0roya. Bergen var í teirri tíðini líka svo væl kendur í F0royum, sum fyri bergensmenn sjálvar, all- ir okkara handil gekk um henda býin og nógvir av okk- um eru ættaðir haðani, og har kendu froyingar seg sum heima. Einstaklingar sum húsfrúgvin í Húsavík, Sandoy í F0royum átti Garð í Bratten og Finnagarði á tykubryggju í Bergen, har sum nú Hanseatisk museum er. Bergens sga er samanvovin við okkara egnu. Mær nýtist bert at nevna Sverra kong fyri at greiða hetta. Hann var uppvaksin, skúlaður og upplærður í F0r- oyum, her hann var prestlærd- ur í Kirkjub0 á biskupsetrin- um og tá íð hann var prest- vígdur, sagði Gunhild móður hansara, at hann var sonur kongin Sigurd Mund, og setti hann sær tá fyri, at var tað so, skuldi hann fara til Noregs at taka við arvinum. Sverre var f0ddur um leið ár 1151 og fór úr F0royum ár 1174 til Nor- egs. Sverre var ein gudr0kin maður og alt lívið helt hann sge vera ein guds útvaldan mann við David í Gamla Testa- menti sum fyrimynd. Sverra kongs stevnumið gj0gnum lívið kundi eg lýst við fronsku orðunum: „Je m’engage, puis je vo- us“ — Eg fari umborð — síðani síggji eg hvnn veg kósin ber. — Hann var einiakongur í Nor- egi frá 1179 til sín deyð í Berg- en 9. marts 1202. Hann var Noregs stprstu miðaldar kong- ur og vit vita, at Sverre kong- ur og kongarnir av æt hansara vóru ímillum tveir bestu kong- ar, íð Noregi hevur haft. Sverra kongs lívsstarv grund- festi arvakongsskipanina í Nor- egi. Ár 1152 — ca. 70 ár eftir at f0royska bispastólurin var sett ur á stovn, sendir romsverki pávin Eugin 3. 1145—1153, tann enskf0dda, pávans sendimann, kardinal Nicolaus Breakspear, hann í seinni var páva Hadri- an 6. 1154—1159, einasti eing- ilskmaður íð hevur verið pávi, til tey trý nordisku ríkini at fáa skil á kirkjuviðurskiftun- um og skipa Noreg sum ser- stakt kirkjud0mi. Hetta var samtykt í Trondheimi 1153. Henda skipanin rakk eisini f0r oyska kirkjuna, tí eftir henni verður f0royski bispastó'lurin nú lagdur undir erkabiskups- stólin í Trondheimi. Prestar í Noregi og F0royum kundi liva í hjúmarbandi og gj0rdu tað, og var hetta tá góðkent av sendi- manninum kardinal Nicolaus Breakspear. Tær fáu ríku h0vdingaættirn ar í F0royum h0vdu í forðum regluligt ferðasamband ikki bara vestureftir til íslands, men eisini til vesturlands Nor- egs og vesturhavn oyggjarnar, sum tær vóru nær knyttar til við ættarbondum. I 011um hes- um londum var kristindómurin gjaldandi. Fyrstu kristindómur in sum kom til Noregs úr Bret- landi, loyvdi ikki hjúnaband millum skyldfólk so langt sum í sjeynda lið. Seinni var hetta í Gulatingslógini linkað til fimta lið, og pávin kundi geva serloyvi, tá íð fermenningar vildu giftast. Skuldi henda lóg vera hildin, var tað ofta tor- frt at finna konu ímillum tær vesturlandsku norsku aðalætt- inar, og tá vóru h0vdingaætt- irnar í teim norsku vesturhavs- oyggjunum nentar at taka til. Soleiðis arvaði norskar stór- ættir ognarj0rð í F0royum. So- statt kunnu vit siga, at vest- norsk ættarsöga eisini er ætt- arsga okkara. N. Andersen, sorinskrivari, sigur í ,,Fær0erne 1600—1709, blaðsíðu 332: De Benkastokkers gods, 97. y2 Merkur og 1 Mark haugel0s Jord, með en Ind- st0d af 1.850 Faar 9 K0er og 4 Heste, tilhorte den norske Slægt af dette Navn, der ned- léder sin Æt fra den gamle be- r0mmelige Slægt, Sm0r, som h0rte hjemme i det Bergenhus- iske og havda haft Jord paa Fær0erne siden Landnamstid- en, Grimur Kambans S0nne- s0n var Torolf Sm0r. Fyrsti landnámsmaður í F0r- oyum, Grímur Kamban, sum kom frá norsku búsetningnum vestan fyri England, var h0vd- ingi í F0royum frá ár 825 til 870. J0rdðin eftir Ho'lger Rosen- krantz. Sonarsonur hansara Er- ik Ottos0n Rosenkrantz — h0v- udsmaður á Bergenhus 1560— 1568 — hevði arva j0rðina eft- ir ommu sína í móðurætt, Mar- gretu Femmingl og ætt henn- ara, sum arv frá Agnes, dótt- ur Hákon 5. Magnusson, kong — gift við norska stórmann- inum Haftor Jonsson. Eftir Er- ik Rosenkrantz fór j0rðin í arv til sonin Jacob Eriks0n Rosen- krantz. Tá íð Jacob Rosen- krantz doyði í 1616 sat konan við óskiftum búgvi, men eftir hennara deyð i 16v2 fór jórð- in í arv til b0rn teirra, 10 í tali. Meðan b0rninni vðru ð- myndug sat Sofie Hansdatter Lindenov sum formyndari fyri j0rðini. Ænesættin og Galtungættin, norskar h0vdingaættir vóru av teim mætastu í landinum og so gamlar at teir rokma tær fyri frumaðal. f seinra parti av mið- Idini finna vit bæði barónar og riddarar og vóru teir ímill- um fremstu h0vdingar í land- inum og sóti í ríkisránum. Guttormur Nielsen var 10g- maður í Bergen og Gulating- lagnum 1512—1540 — hann er 10. maður frá hesum fyrr nevndu stórættum Noregs. Sum aðalsmaður hevði hann vápna- merki, við trimum liljum, íð komu saman í miðjuni á vápna- merkinum, sama merki sum ætt- faðir hansara Sjúrður Gutt- ormson á Tórsnesi, nevndur ár 1329. Sonur hansara er so Anders Guttormsson íð var l0gmaður í F0royum 1544—1571. — Hann var bæði av Ænesættini, Galt- iniættini, Fridlandættini og Brandvíkarættini. Omanfyri nevndi Guttormur Nielsen, lgmaður í Bergen og Gulatinglag 1512—1540, er ætt- faðir at mongum f0royingum, og eru frá honum til mín tólv ættarlið. Gottskalk íð var biskup á Hólum 1498 og doyði 8. dec- ember 1520, var bróður nevnda Guttorm Nielsen, 10g- mann. Vit vita at tríggir Brand víkarmenn hava verið biskupar á Hólum í íslandi. Um vit handilsliga h0vdu mest samband við Noreg, so prógva okkara kvæðir, sum gj0gnum 01dirnar saman við kristnini hava stimbra okkum f0royinigar andaliga, at tráður hevur verið alla tíðina vestur til frændur okkara í íslandi. f kvæðunum verður so mangan tikið til: Frdðið er komin úr íslandi, skrivað í bók so breiða. — Kvæði eftir kvæði, er um íslendsk restmenni og hending- ar ó s0guoynni miklu. F0royingar hava í nógv, nógv ár róð út í íslandi, teir komu aftur ár um ór og fj01d av f0royingum hava í nútíðini leitað til fslands á vári og sumri, haft góða atvinnu, knýtt vinabond og unnast við tykk- ara ríku og dyggu n0rr0nu mentan, íð blómar eins ríkt í dag sum í fornari 01d. Eg takki fyri at hava fingið h0vi at vitja frændur og kunn- ingar í íslandi. Ikki bara mál okkara binda saman, vit hava sama ættararv og hugsunar- háttur okkra er so meinlíkur, at einki annað prógv t0rvast fyri okkara felags uppruna. Hjartans takk. SMÁSAGA „Nú a'llt fólk hefur einhverja kosti," svaraði strákurinn með- an hann var að hugsa sig um. Þetta var eins og venjulega, allar samræður á þessu heimili enduðu í óefni og allt þessari gæflyndu konu með of sljóa siðferðisvitund að kenna, og varla var hægt að hrósa henni fyrir það. M eð því að enginn á heim- ilinu gat tekið sannfærandi þátt í blygðun hins siðprúða manns, er vér köllum Jón og var satt að segja orðimn illa haldinn af nábít (sem á hans máli hét uppstuð, svosem fyrr greinir), sá hann sér ekki ann- að fært en að grípa til óynd- isúrræðis sem raunar hafði ekki hent hann fyrr því hann var í eðli sínu á móti öllu ves- eni, eins og það hét í huga hans. Hann settist við borð, tók penna úr brjóstvasanum og skrifaði eftirfarandi á strikað blað með fagmannlegri hendi. „Kæra ruslakista! Ég horfi á sjónvarp hlusta á útvarp og les blöðin. Ég spyr hvar endar þetta. Mér satt að segja ofbýður alveg. Hvert er heila bók eins og á'ður hefur nóg með það að svokallaðir menntamenn og ábyrgðarlausir unglingar með alskegg svívirði hitt og þetta og verði sjálfum sér og öðrum til skammar svo ekki sé minnzt á kosningarnar í vor og alls lauslætið í Þjóð- inni. (Hér í næsta húsi heldur gift kona framhjá manninum sínum) — heldur vaða menn hér uppi með óróður fyrir stuttum pilsum! Og það sem meirá er: sami maður hefur orðið tvísaga um þennan hlut!! Það þarf ekki að taka fram að ekki verður hjá því komizt að börn og málleysingjar verði á- heyrendur að þessu. Um sið- ferði hinna og þessa ætla ég samt ekki að ræða nánar að þessu sinni þó þar sé efni í heila bók einsog áður hefur verið gefið í skyn, en vil að- eins spyrja að 'lokum: Er Þjóð- in að fara í hundana? Er allt að fara til a . . . ? Með kærri þökk fyrri birt- inguna. Maður sem vinnur heiðar- lega vinnu. P.S. í bréfi til yðar sem birtist fyrir alllöngu síðan nefnir bréfritari, sem er kona, orðið „Pallus" um tiltekinn hlut í ákveðnu sambandi. Orðið er ranglega ritað hjá henni, það á að vera „h“ í því og auk þess er vafasamt að rita eigi það með stóru „P-i“. Aðeins vin- samleg ábending. Hvernig er það annars, er ekki ,,z-da“ í „minnzt“ þó að „hafa“ standi ekki á undan (sbr.: „svo ekki sé minnzt á kosningarnar o.s. frv.“)?“ 6 LESBÓK MORGUNBLAÐSINS 23. febrúar 1969

x

Lesbók Morgunblaðsins

Direct Links

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Lesbók Morgunblaðsins
https://timarit.is/publication/288

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.