Fróðskaparrit - 01.01.1978, Síða 26

Fróðskaparrit - 01.01.1978, Síða 26
34 Sniolvs kvæði centuries but before that period of decay during which they were collected in the late eighteenth and nineteenth centuries. Not only are we left to our own devices to deduce how old »young« is, but we are told nothing about the criteria used to distinguish younger ballads from older ones. A quick survey of ballads labelled as young by Axel Olrik and Christian Matras reveals that (1) none of them is believed to reflect di- rectly a medieval Nordic or northern German narrative tradi- tion; (2) none of them was collected by the earliest collectors, Svabo, Schrøter, and Hentze; (3) none of them has been col- lected in more than two variants; and (4) many of them fea- ture heroes that originally belonged to separate epic traditions. Unfortunately, the above features cannot be regarded as cri- teria for identifying a young ballad because there are other ballads in Faroese heroic tradition which also share these fea- tures even though they have not been considered young. The question, then, of which ballads are young and when and wnere they were composed remains an interesting one because of what the answers can tell us about the history of Faroese ballad tradition as a whole. The task of adducing the provenance of individual ballads within Faroese tradition is not an easy one. To begin with, except in unusual cases, ballads are handed down in oral tradi- tion without any indication of their original composer or of their date and place of composition. We are completely at the mercy of the collector and what he has chosen to record for what little we do know about them. For instance, when travelling throughout the Faroes in 1781—1782, Svabo seems only to have been interested in ballads as stories: he recorded only the texts — never the melodies — and he gave no indi- cation of who the singers were and in what villages the bal- lads were sung. We are equally in the dark concerning the collections of Pastor Schrøter from 1818 and P. Hentze frorn 1819 — they also were only interested in ballad texts and no- thing else. However, insofar as Pastor Schrøter lived on Suð- uroy and P. Hentze on Sandoy, it can assumed that their collec-
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.