Fróðskaparrit - 01.01.1978, Síða 28

Fróðskaparrit - 01.01.1978, Síða 28
36 Sniolvs kvæði unusual collection history that casts some light upon the com- position of new ballads about the Sniolv cycle. The oldest variant of Sniolvs kvæði was collected by Svabo in 1781—1782. This variant consists of only four tættir, which are untitled but correspond to what are in later collections called (1) Golmars táttur, (2) Sniolvs táttur, (3) Ásmundar táttur, and (4) Gríms táttur. Although it might be assumed that Svabo’s text is not complete, that he only succeeded in collecting four out of a possible nine txttir, it could be argued that these four tættir do in fact comprise a complete text of the cycle. In his Indberetninger fra en Reise i Færøe 1781 og 1782, Svabo gives a short characterization of Faroese ballads in which he says that they usually consist of one, two, or three tættir, although there are those that have even four, and he names Sniolvs kvæði as the lone example.3 To judge from his specific mention of Sniolvs kvæði in this context, Svabo seems fairly certain that he has collected the entire ballad. Furthermore, the text itself with its complex but coherent structure also gives the impression of completeness. The four tættir relate sequentially three infamous acts committed by the villain Ásmund: in Golmars táttur Ásmund rapes Duke Golmar’s wife and then before killing the Duke forces him to assist in finding a sword once sunk deep beneath the sea by the valiant warrior Hildibrand. This motif, the quest for a weapon, is a rather common opening in Faroese ballads and is usually handled in one of two ways. Sometimes the pre- history of the weapon is provided, as for example in the first táttur of Sjúrðar kvæði (FK 1), in which we are told how the sword breaks when Sjúrð’s father dies and how years later Regin forges the two pieces together and gives them to the young Sjúrð. However, it also happens that a ballad can open without giving any background for the weapon, as in Risin í Holmgørðum (FK 10) — this ballad begins with Virgar’s trip to his father’s burial mound to get a sword, but nothing is said about where the sword came from or how it got into the mound. Svabo’s text of Sniolvs kvæði employs this more simple variation of the motif of the quest for a weapon.
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.