Fróðskaparrit - 01.01.1978, Síða 38

Fróðskaparrit - 01.01.1978, Síða 38
46 Sniolvs kvæði family tradition. Therefore, either Sand or Skálavík was the original center for the tradition on Sandoy from whence it was transplanted to the other village. Once two singing traditions for the cycle had been established in Sand and in Skálavík, then each was subject to new influences and would develop inde- pendently from the other. The line-by-line differences between the 1819 and 1821 texts testify to the passage of a period of time between the separation of the singing traditions in Sand and Skálavík and the collection of the texts, but the closeness of the texts suggest that it was a matter of generations rather than centuries. And it was during this period that Hildardals- stríð and Risin á Blálandi were composed in Skálavík. In addition to the second layer of composition comprised by the five new tættir in Clemensen’s 1819 and 1821 texts, there was on Sandoy further ballad-making connected with the Sniolv cycle that seems to represent a still younger layer of composition. This third and youngest layer consists of the following ballads: (1) Gríms ríma (FK 52), first collected in 1822 by Clemensen from Hans Johannessen of Sand; (2) Tíð- riks kongs ríma (FK 97), first collected in 1822 by Clemensen from J. Michael Widerø of Sand; (3) Frúgvin Olrina (FK 81), first collected in 1827 by Clemensen from Poul Pedersen of Skálavík; and (4) Heljars kvæði (FK 63), first collected in 1847 by Hammershaimb from Ole Joensen of Skálavík. These four ballads appear to form a distinct third layer in the Sniolv cycle because they reflect a knowledge of several of the five new tættir found in the expanded texts of 1819 and 1821 and must therefore be younger. Another indication of their youth is the fact that they were collected relatively late and in very few variants. Gríms ríma and Heljars kvæði were collected in three variants, whereas Tíðriks kongs ríma and Frúgvin Olrina were collected in only two. It is interesting to note that earliest variants of each of these four ballads were collected in the two villages, Sand and Skálavík, that have been suggested as the two centers for the singing tradition of the Sniolv cycle. Of these four ballads Frúgvin Olrina is most reminiscent of
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.