Fróðskaparrit - 01.01.1978, Síða 42

Fróðskaparrit - 01.01.1978, Síða 42
50 Sniolvs kvæði fights Sjúrð, aims a blow at Nornagest, and then everyone fights with a dwarf. The chief difference between the two stories is that Hildardalsstríð is about Grím’s successful activi- ties, whereas Heljars kvæði is about Ásmund’s unsuccessful courtship. Both Gríms ríma and Heljars kvæði reflect the confusion concerning the figure of Ásmund that is so typical for Sandoy tradition. In the Skálavík text of Heljars kvæði the only epithet used of Ásmund is »kellingarson«, even though he is otherwise characterized as the evil Ásmund of Sniolvs kvæði. In Gríms ríma both variants refer to Ásmund once as »illi«, but it is only the Suðuroy text that contains any use of the epithet »kellingarson«. Since the Suðuroy texts of Sniolvs kvæði seem to contain a somewhat random, incoherent selection of tættir from the first two layers of the cycle as it is known on Sandoy (L. Rana táttur, Hildibrands táttur og Virgars táttur, Hildar táttur, Golmars táttur; M. Rana táttur; and N. Annar Sniolvs táttur [= Sniolvs táttur and Ásmunds táttur]), it does not appear that this cycle is native to Suðuroy, but rather derivative from Sandoy tradition. It is therefore curious that the Suðuroy text contains the reference kellingarson«, whereas the Sand text does not. A possible ex- planation is that Gríms ríma is not native to Sand, but, just like the Suðuroy text, it was introduced there by a village singer who had learned it more or less well in the village on Sandoy where it did belong. With regard to the stanza con- taining the reference to »kellingarson«, the Suðuroy variant is closer to the source text than the from Sand. Trying to determine »birthdays« within Faroese ballad tra- dition is tricky business, indeed.10 It is altogether possible for a young ballad to be recorded soon after it is composed, and it is just as possible for an ancient one to go unnoticed by gene- rations of collectors. It is equally hazardous to try to develop a set of criteria that will distinguish the young from the old because, surely, a ballad man well versed in tradition is just as capable of composing a new ballad in the old style as he
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.