Fróðskaparrit - 01.01.1979, Síða 68

Fróðskaparrit - 01.01.1979, Síða 68
76 The Case of »Hernilds kvæði and that until he has secured an effect satisfying to his taste. The essential difference between the two processes lies in the unconsciousness of the folk-musician, whose ex- periments are not directed towards a desired end but are the random efforts of a moment. Is it too much to suppose that what some individuals have not been able to refrain from doing with melodies, other individuals have done with the words of the ballads?1 According to this view, it is assumed that changes introduced into ballad texts by either memory lapses or creative impulses are limited, random acts: thus, widely varying texts reflect the cumulative effect of many such acts and presuppose a long history in oral tradition. Although in most instances variant texts of a single ballad type do differ in limited, random ways, occasionally there are to be found in tradition variants that are so dissimilar that they may even be taken as representing different ballad types. One such case is the several Norwegian texts collected by Sophus Bugge, some of which were entitled »Here Pær a stolts Gunnild« (Bugge 163) and others, »Knut konungen rider ut« (Bugge 191). Leiv Heggstad and H. Griiner-Nielsen later re- cognized these as independent versions of the same ballad type and categorized them as such in Utsyn yver gamal norsk folke- visedikting (1912) under a new title »Den utrue egtemann« (Utsyn 137). In his article »‘Den utrue egtemann’: A Nor- wegian Ballad and Formulaic Composition« (1963) W. Edson Richmond has argued that the widely varying texts of »Den utrue egtemann« could not have been produced by communal recreation: the low number of texts collected (three complete texts and one fragment) would seem to indicate that this ballad type had not had a long enough life in tradition for this gra- dual process, as it is described by Sharp and Gerould, to have produced such profound changes. Instead, Richmond suggests that it is most likely that these changes came about by formu- laic composition, a mode of performance in which singers re-
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.