Ritröð Guðfræðistofnunar - 01.01.1988, Page 64

Ritröð Guðfræðistofnunar - 01.01.1988, Page 64
Jón Sveinbjömsson í þessum kafla hefur fyrst og fremst verið fjallað um samband lesandans og textans. Aðferðir bókmenntafræða og félagsfræða veita þýðingarmikla hjálp við greininguna. Kennslurit og hvamingarrit frá fomöld varpa hér einnig ljósi á viðfangsefnið. Áherslan liggur á lestrinum sem ferli sem lesandinn tekur þátt í. Rannsóknir á viðbrögðum upphaflegra lesenda við textanum hljóta að haldast í hendur við rannsóknir á viðbrögðum nútímalesenda, því að það er ómögulegt að gera sér mynd af viðbrögðum upphaflegra lesenda við texta öðmvísi en að ganga sjálfur inn í lesturinn. Ég tel að eitt þýðingarmesta rannsóknarefni í ritskýringu sé skilgreining á hinum sammannlegu þáttum í öllum tjáskiptum. I þessu sambandi vil ég nefna grein sem ég ritaði í Kirkjuritið,48 þar sem ég fjalla um hvemig höfundar Nýja testamentisins nota myndir úr náttúmnni, sem allir menn ættu að kannast við, til þess að koma boðskap sínum til skila. Aðferð við ritskýringu Það er ekki til nein ein aðferð við ritskýringu texta. Aðstæður manna em það fjölbreyttar og óþekktu stærðimar svo margar í sambandi við lestur texta að það virðist fásinna að ímynda sér að hægt sé að komast að einni og sömu niðurstöðu með því að beita „vísindalegri aðferð“. Engu að síður hlýtur sá sem ritskýrir Biblíutexta að eiga sér einhveija vinnuaðferð sem hann beitir ljóst eða leynt og sem hann er tilbúinn að gera grein fyrir og endumýja þegar þörf krefur. Hver sá sem fæst við að ritskýra texta jointly maximize both intelligibility and acceptability, but most theorists acknowledge that depending upon the type of literary genre a writer or speaker must make certain trade-offs in order to accomplish certain practical goals. A technical article on nuclear fusion will certainly lack the kinds of rhetorical devices that a politician must employ in winning the support of a hostile crowd. Within any single literary genre, however, there are also distinct styles. In fact, no speaker or writer can escape stylistic factors. Within any genre or even register the style consists of the distinctive ways in which a source exploits the range of available rhetorical devices which the language provides and culture values.... For most linguists intelligibility has far outdistanced acceptability as a focal element in the study of language. There are a number of reasons for this, but perhaps the dominant cause for this somewhat one-sided interest in language is the fact that features of intelligibility seem to be much more tractible to analysis and the relations between linguistic forms and intelligibility seem to be much more evident than are the relations between formal features and varying degrees and kinds of acceptability. Because language seems so close to logic, linguists have normally employed methods of analysis which rely heavily upon propositional logic. As a result, we have tended to overlook some of the more subtle aspects of style and aesthetics. Because acceptability seems to be so subjective and so dependent upon changing fashions, some linguists have tended to lump such seemingly "peripheral" elements into the wastebasket of language performance, despite the fact that people's response to verbal communication are far more conditioned by factors of acceptability than those of intelligibility. Perhaps the really exciting and relevant data about language is now to be found in this somewhat neglected aspect of verbal communication. 48 Jón Sveinbjömsson, „Náttúran sem metafóra,“ Ktkjurítið 45. árg. 1979 bls. 14- 18. 62
Page 1
Page 2
Page 3
Page 4
Page 5
Page 6
Page 7
Page 8
Page 9
Page 10
Page 11
Page 12
Page 13
Page 14
Page 15
Page 16
Page 17
Page 18
Page 19
Page 20
Page 21
Page 22
Page 23
Page 24
Page 25
Page 26
Page 27
Page 28
Page 29
Page 30
Page 31
Page 32
Page 33
Page 34
Page 35
Page 36
Page 37
Page 38
Page 39
Page 40
Page 41
Page 42
Page 43
Page 44
Page 45
Page 46
Page 47
Page 48
Page 49
Page 50
Page 51
Page 52
Page 53
Page 54
Page 55
Page 56
Page 57
Page 58
Page 59
Page 60
Page 61
Page 62
Page 63
Page 64
Page 65
Page 66
Page 67
Page 68
Page 69
Page 70
Page 71
Page 72
Page 73
Page 74
Page 75
Page 76
Page 77
Page 78
Page 79
Page 80
Page 81
Page 82
Page 83
Page 84
Page 85
Page 86
Page 87
Page 88
Page 89
Page 90
Page 91
Page 92
Page 93
Page 94
Page 95
Page 96
Page 97
Page 98
Page 99
Page 100
Page 101
Page 102
Page 103
Page 104
Page 105
Page 106
Page 107
Page 108
Page 109
Page 110
Page 111
Page 112
Page 113
Page 114
Page 115
Page 116
Page 117
Page 118
Page 119
Page 120
Page 121
Page 122
Page 123
Page 124
Page 125
Page 126
Page 127
Page 128

x

Ritröð Guðfræðistofnunar

Direct Links

If you want to link to this newspaper/magazine, please use these links:

Link to this newspaper/magazine: Ritröð Guðfræðistofnunar
https://timarit.is/publication/1152

Link to this issue:

Link to this page:

Link to this article:

Please do not link directly to images or PDFs on Timarit.is as such URLs may change without warning. Please use the URLs provided above for linking to the website.