Gripla - 20.12.2017, Síða 50

Gripla - 20.12.2017, Síða 50
GRIPLA50 Yet if one description of Þorgils Hǫlluson’s legal nous is enough to make readers including Jesch doubt the motives of the narrator of Laxdœla saga, then what is the collective result of these descriptions of Þorsteinn’s difficult personality? Ójafnaðarmenn in the Íslendingasögur rarely get a happy ending: most are dead by the end of the saga in which they appear, if not by the end of the chapter in which they are introduced.34 If an account existed during the thirteenth century, or had existed, of a dispute in which Þorsteinn was unequivocally viewed as the provocateur, then that would explain the agreement of these sagas regarding his forceful nature. additionally, it is the victors who get to write history; Þorsteinn has no recorded descendants, nor does his foster-son, Ásgeirr Kjartansson. as Gísli Sigurðsson demonstrates in the case of Guðmundr ríki, the nature of stories told about prominent figures can vary drastically depending upon the interests of the audience and of those telling the stories.35 Traditions regarding Þorsteinn’s life seem to have been of interest largely to the com- pilers of sagas that focussed on events in the west of Iceland, and given that he was apparently involved in some sort of dispute with Snorri goði, we might suspect a certain bias when it comes to medieval perceptions of his character. Snorri was, after all, a man whose many children were well- provided for in terms of land and high-status marriages, and who were remembered as important ancestors by many in the thirteenth century.36 this overview of Þorsteinn’s portrayal thus tells us that he was a well- connected man with a disruptive personality, despite his unremarkable behaviour in many of the surviving sources. He fulfils another aspect of a character with immanent traditions: enjoying a consistent portrayal across Viðar Sigurðsson and Sverrir Jakobsson, the northern World, vol. 78 (Leiden: Brill, 2017), 83–92, particularly p. 91. 34 Shortt Butler, “narrative Structure and the Individual,” ch. 3. 35 Gísli Sigurðsson, “Guðmundr ríki,” 215. Ármann Jakobsson has also examined the variation in the many portrayals of Skapti Þóroddsson. although he initially took a chronological view of the source material, Ármann has since re-written his observations to focus instead on thematic nuance in the representation of Skapti. His articles are more interested in the individual development of different sources than in an “immanent saga” but, like Gísli, he does not prioritise one version of the character over another: Ármann Jakobsson, “Skapti Þóroddsson og sagnaritun á miðöldum,” Árnesingur 4 (1996), 217–33; “tradition and the Individual talent: the ‘Historical figure’ in the Medieval Icelandic Sagas, a Case Study,” Viator 45.3 (2014), 101–24. 36 Eyrbyggja saga, eds. Einar Ól. Sveinsson and Matthías Þórðarson, Íslenzk fornrit, vol. 4, 2nd ed. (reykjavík: Hið íslenzka fornritafélag, 1986), 180–84.
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204
Síða 205
Síða 206
Síða 207
Síða 208
Síða 209
Síða 210
Síða 211
Síða 212
Síða 213
Síða 214
Síða 215
Síða 216
Síða 217
Síða 218
Síða 219
Síða 220
Síða 221
Síða 222
Síða 223
Síða 224
Síða 225
Síða 226
Síða 227
Síða 228
Síða 229
Síða 230
Síða 231
Síða 232
Síða 233
Síða 234
Síða 235
Síða 236
Síða 237
Síða 238
Síða 239
Síða 240
Síða 241
Síða 242
Síða 243
Síða 244
Síða 245
Síða 246
Síða 247
Síða 248
Síða 249
Síða 250
Síða 251
Síða 252
Síða 253
Síða 254
Síða 255
Síða 256
Síða 257
Síða 258
Síða 259
Síða 260
Síða 261
Síða 262
Síða 263
Síða 264
Síða 265
Síða 266

x

Gripla

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Gripla
https://timarit.is/publication/579

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.