Læknablaðið

Árgangur

Læknablaðið - 01.06.1961, Síða 37

Læknablaðið - 01.06.1961, Síða 37
LÆKNABLAÐIÐ 69 tathata in Zen Buddism. Chri- stians refer to the God in man. Bergson, the french philosopher, spoke of élan vital, and William James spoke of that part of the self which provides „the palpi- ating inward life“, which Hor- ney called tlie „real self“.3 And to round the list, I may mention that pliilosophers of hiology re- peat over and over again, in different ways, that nature tends to mend, not to end. This assumption of a human urge toward health implies cer- tain beliefs regarding the nature of human nature. Also, it rais- es the question of moral issues, moral responsibility and moral privilege. If we assume as human 'beings that this urge is of our nature, then in being true to our nature it is our responsibility and privilege to fulfill our nature. Tliese questions regarding essential human nature and moral responsibility to one’s human nature have been seen in many different ways which Horney has lucidly described in her chapter, „A Morality of Evolution.“ In her last hook, „Neurosis and Human Growth“,3) she says, „Broadly speaking ,there are three major concepts of the goal of morality which rest upon these different interpretations of essential human nature. Superimposed checks and controls cannot be relinquished by anyone who he- lieves — in whatever terms — that man is by nature sinful or ridden by primitive instincts (Freud). The goal of morality must then be the taming or overcoming of the status na- turae and not its development. Tlie goal must different for those who believe that there is inherent in human nature bolh something essentially ‘good’ and something ‘bad’, sinful, or destructive. It will center upon the insurance of the eventual victory of the inherent good, as refined, directed, or rein- forced by such elements as faith, reason, will or grace — in accordance with the parti- eular dominating religious or ethical concept. Here the emph- asis is not exclusively upon combatting and suppressing evil, since there is also a posi- tive program. Yet the positive program rests either upon supernatural aids of some sort or upon a strenuous ideal of reason or will, wliich in itself suggests the use of prohibitive and checking inner dictates. Lastly, the problem of morality is again different when we be- lieve that inherent in man are evolutionary constructive for- ces, which urge him to realize his given potentialities. This be- lief does not mean that man is essentially good —- which would presuppose a given knowledge
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84

x

Læknablaðið

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Læknablaðið
https://timarit.is/publication/986

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.