Jökull

Jökull - 01.12.1960, Síða 8

Fig. 3. Part of Warmund Ygl’s maps of Tirol 1604, showing the Ötztaler Ferner. Hluti af Tiról korti W. Ygls frá 1604, er sýnir jökulinn Otztaler Ferner. seem to have sometimes made their way straight across Vatnajökull to fishing stations on the south-east coast. The eruption centre situated near the rniddle of western Vatnajökull has got its name Grímsvötn (the lakes of Grímur) al- ready before 1600, which indicates that it must have been visited before that time, as it is difficult to understand how such a name could be given to he place without any one having actually seen that there is really open water in the depression. But travels across Vatnajökull seem to have discontinuecl before 1600, and when the Scottislr traveller W. L. Watts crossed Vatnajökull in 1875, the olcl travel routes long ago were quite forgotten. In foreign outlines of the history of glacier research it is usually stated, tliat the Swiss scientist Johann Jacob Scheuchzer was the first one to propound the so-called Dilatation L’heory on glacier movement, viz, the theory that water collecting in cracks in the ice ex- pands by freezing and forces the ice downhill. This theory Scheuchzer put forward in his work Itinera per Helvetiae /llpinas regiones facta, Tom. II, which was published in 1705. But 10 years earlier, or in 1695, an Icelandic scholar, Thórdur Thorkelsson Vídalín (1662—1742) had finished his remarkable Treatise: Dissertation- cula de montibus Islandiœ chrystallinis, in which the Dilatation Theory is propounded still more clearly and thoroughly than by Scheuchzer. — Vídalín had studied medicine and natural science in Copenhagen ancl became school- master at Skálholt in 1687. In 1690 he re- signed office and after that worked mainly as physician. He lived for some years on a farm. Thórisdalur, in the Lón district south-east of Vatnajökull and thus became closely acquainted with the southern outlets of Vatnajökull by travels within Skaftafellssýsla. On the glacier movement he writes (in Ger- man translation by P. Bjarnason Vidalín, cf. later): “Die Ursache dieser Bewegungen ist nicht schwer zu ergriinden. Man vergleiche nur die Wirkungen der Kálte, die man sonst in andern Fállen spuhret, mit denen, die in un- sern Eisbergen vorkommen. Wann dass Wasser gefriert, so nimmt es einen grösseren Raum ein, als zuvor, vielleicht weil der Frost seinen Theilen eine andere Gestalt giebt, und denen- selben nicht erlaubet, so nahe an einander zu kommen, als wenn es fliissig ist. Daher muss das Gefáss, darinne das zugefrorene Wasser ent- halten ist, nothwendig ausgedehnet werden, oder wie Glas, Töpfe und dergleichen, welche mehrentheils zugleich einigen Knall von sich geben zersprengen. Eben dieses sieht man an kleinen Hiigeln: wann die darinne verschlos- sene Feuchtigkeit dem Froste des Winters nicht mehr widerstehen kann, so springen sie nicht ohne Geráusch oft mitten von einander: wann aber der Sommer kömmt, wird dieser Schaden wider durch die Wárme geheilet. So ist es auch mit den Eisbergen. Ihre unzáhligen Oeffnungen und Kliifte werden im Sommer mit dem Was- ser von dem zerschmelzten Eise angefiillet. Im Winter friert dieses ganz und gar zu, und clehnet sich also mehr aus, als es seine Gefásse wohl zulassen. Daher brauchet es Gewalt und zersprenget dieselben, und schiebet sie auf die Seite, bis es Platz hat. Eine zulángliche Menge des Eises ist auch ohne Zweifel eben so wohl fáhig, eine grosse Last zu bewegen und durch die Ivráfte ihrer Elasticitát von sich zu stossen, als eine Menge Pulver, Klippen zu zersprengen’’ (pp. 207 ff.).' 6

Jökull

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.