Árdís - 01.01.1964, Síða 23

Árdís - 01.01.1964, Síða 23
Ársrit Bandalags lúterskra kvenna 21 Perfection LILJA M. GUTTORMSSON Most of us, perhaps all of us, have, at one time or another, made resolutions to become better persons, to do better work, to think what is true, to do what is right. The beginning of a new year is the popular time for making such resolutions; we pause on the threshold of a new period of time, taking stock of our suc- cesses and failures in the past and resolving to mend our ways. We start off on the right track, but, in a month or two, we find that we have almost forgotten our resolutions and have gone off the track once more. Henry Drummond, Scottish scientist, author, lecturer, evan- gelist, born in 1851, died in 1897, gives his opinion on Resolution in a famous lecture entitled, “The Changed Life”. He calls it a self- sufficient method, one of four imperfect methods of producing better lives. He claims there is no salvation in will-power, in mere spasms of earnestness; Christ had held up this method almost to ridicule when He said, “Which of you by taking thought can add a cubit to his stature?” The second imperfect method is the self-crucifixion method, whereby the experimenter concentrates on a single sin, one at a time, crucifying it steadily. The author objects to this method on the grounds that life is too short and the sins too many, that deal- ing with one sin left the other sins for the time uncurbed, and that it did not affect the root and spring of the disease; he objects for the reason that religion does not consist in negatives, and that the perfect character can never be produced with a pruning knife. The third, the mimetic method, is the opposite to the self- crucifixion method. The experimenter in this case copies the virtues one by one. The author objects to this method because it produces an artificial character, over-balanced and incongruous; because character is a unity, and all the virtues must advance together to make the perfect man. The fourth, the diary method, is used by the very young man, who keeps a private note-book with columns for the days of the week, and a list of virtues with spaces against each for marks. This,
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108

x

Árdís

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Árdís
https://timarit.is/publication/755

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.