Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 7

Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 7
Ein upprunafrøðilig tilhugsan An ethymological hypothesis Jeffrei Henriksen Lágarvegur 15, FO 490 Strendur. Email: jeffr@post.olivant.fo Úrtak Við støði í nútíðarføroyskari og fomari málnýtslu verð- ur her hildið upp á, at • á frumkendum málstigi (upprunaligum og hjá bøm- um) varð og verður tátíðarleiki nýttur umframt til at siga, hvat ið hevur hent, eisini hvat ið kann hugsast, • í indogennanskum má rótorðamerkingin í “null-stig- inum” (3. avljóðastigi) vera eldri enn í “e-” og “o- stigininum” og hevur helst onkursvegna havt tátíð- arligt ella liðið (perfektivt) innihald, • rótorð (etymon) úr “null-stigi” em upphavligari enn røtur úr hinum báðum stigunum. Abstract It is a fact that 1) children use the past tense to describe non-factual things wlicn playing. 2) with small children the expression “yesterday” and the non-factual seems to be one and the same. 3) modal auxiliaries use the ancient forms of thc past tense to express the present. 4) thc conditional was a) in Old Norse phrased as the subjunctive in the past tense, and is b) in modem Faroese expressed in the past indicative. 5) unreality, the imaginary, is in modern Faroese expressed in the past indicative. It is liere argued tliat 6) in primitive languages (ancient and children’s languages) the past or perfect forms were - and still are - used to express the imagined as well as to express what has happened. 7) In Proto-Indo-European the form of a word in zero- grade must be older than forms in “e-“ and “o- grades,” and has in some way expressed a past or perfect sense. 8) Etymones from zero-grade are older than those from the other two grades. Inngangur 1 einum stubba í Máltingi, “I gjár,” tók eg undir við tí sannroyndini, sum Marna Jac- obsen dró fram í Sýnisstubbum, at bøm nýta tátíð (preteritum) til at lýsa óveruleikan í spæli (t.d. “Kom og spæl, at hetta var land og hetta var sjógvur.”), og skoytti uppí, at hjá bømum tykir orðingin “í gjár” og óveru- leiki at vera eitt og tað sama, at tey iklci pella, tá ið tey siga frá onkrum bert hugsaðum og halda upp á at tað hendi í gjár. Eg helt fram, at tílík málnýtsla við sagn- orðum í tátíðarsniði fýri tað óveruliga, tað hugsaða, er almennari enn so: Nú-táligu sagn- orðini (preterito-presentisk verb) kunna, mega, munna, skula, vita, - tcy hava øll meir og minni hugsað merkingarinnihald - nýta gamalt tátíðarsnið til at mynda nútíð (Berið saman t.d. “Hann vann, teir vunnu” og nú- táliga “Hann kann, teir kunnuhar ikki bert hitt fyrra dømið, men einaferð eisini hetta seinna, sambært orðsniðinum, má hava um- boðað tátíðarsnið eins og á nútíðarmálum tátíðarsniðið “Nú kundi hann.”). Og vit nú- tíðarføroyingar seta okkara tátíðarsnið fyri tað óveruliga, tað hugsaða (“Nú skuldi tú...”), og treytarháttur (konditionalis) gongur í sama borð, eisini í fomnorrønum orðaður sum hugsháttur (konjunktiv) í tátíð, í føroyskum søguháttur (indikativ) í tátíð: “Hevði tú ver- ið her, tá var bróðir mín ikki deyður.” Fróðskaparrit 54. bók 2006: 5-7
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.