Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 45

Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 45
EINAFERÐ VÓRU MENN 43 stereotypes of modera masculinity, but the fragmented world of our times displays many contesting styles and types of mas- culinity, depending on the mens’ social, cul- tural, ethnic or religious background, as well as their age group (Connell, 2005). Young men belong to different subcultures with varied presentations of gender differences, intergenerational communication, sexual identities, and manliness (Whitehead and Barrett, 2001:2-26). What is masculinity? The nearest that we get to an ‘answer’ is to state that masculinities are those behaviours, languages and prac- tices, existing in specifíc cultural and organi- zational locations, which are commonly associated with males and thus culturally defíned as not feminine (op. cit.) Faroese society changed radically during the 20,h century, especially during the last decades of the century, and is today regarded as a latemodern society, quite similar to other Nordic countries, even if the oceanic archipelago has kept crucial cultural bonds to its dim prehistory of maritime hunters (Gaini, 2006). Most young men still iden- tify themselves with their ancestors, even if everyday life anno 2006 is very different from childhoods at the beginning of the 20lh century and earlier eras. It is common to de- scribe latemodem reflexive society as a frag- mented and individualized system. The shift to latemodern society is associated to the growing scope of communication and co- operation between countries and regions around the globe (e.g. Bauman, 1998; 2000; 2004; Beck, 1992; Giddens, 1990; 1991; 1998). My hypotheses is therefore that young people are encouraged - even forced - to emancipate from static primordial family and local community identity bonds, lience also determined to form their own cultural identity out of personal preferences and strategies. In other words people do not merely belong to cultures anymore, they ac- tively choose cultural affiliation. I argue that all existing masculinities in the Faroe Islands represent subcultural adaptations to con- temporary society and that all masculinities in different ways have roots in a Faroese cul- tural heritage, even if the global influence, as we will see, is stronger among the urban youth than the Atlantic cowboys. This article opens with a presentation of the past centuries’ Faroese men emphasis- ing their working life and society’s harsh natural environment. Thereafter four categories of young men are portrayed: Atlantic cowboys, urban (Eu- ropean) youth, lonestars, and glocal prag- matics. The two main categories, the At- lantic cowboys and urban youth, represent masculinities in the dominant local and global youth cultures, while the two minor categories, lonestars and glocal pragmatics, either combine traits of the main mascu- linities or stay peripherally positioned out- side mainstream culture. The categories are not emic but etic, as young Faroese men do not explicitly use the same concepts or def- initions as I do, even if they indeed discuss the styles, values and symbols that are pre- sented in this text. Investigating masculini- lies 1 delimit several types of Faroese men, all of them adaptations to latemodern soci- ety. Identity is never constructed a priori,
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.