Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 48

Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 48
46 ONCE WERE MEN year 1800, but tripled to 15.000 year 1900, a growth primarily related to the introduc- tion of industrial fisheries in the end of the 19th century (Joensen, 1985). Many small villages were very isolated, surrounded by wild waters and dangerous mountain slopes, and almost self-sufficient in food and all ne- cessities of life. Faroese society, says the American anthropologist Dennis Gaffin (1996: ix), illustrates “how Westemers can adapt to a difficult environment and inte- grate their culture with it’’. Gaffin, a cul- tural ecologist, studied the link between physical and cultural space in the village Sumba. Faroese men and fathers of times past influence to some degree masculinities of today; men were characterized by strong emotional self-control, strong local (and kin- ship) sense of belonging and identity, as well as the indispensable mastering of (practical) skills related to all kinds of activities in daily life - on sea, in the mountains, at home, in the village - that according to Levi-Strauss (1962) is part of the ‘concrete science’ of premodem people. “Once were men, Faroese men, proud de- scendants of brave Norse Vikings”, old peo- ple may orate to their grand-sons and grand- daughters nowadays, “who had everything they needed and lived happily under simple conditions”. There was no youth in our un- derstanding of the concept as boys worked with their fathers, uncles and other men from the village already aged twelve or thirteen. Physical strength and maturity formed men. Boys and men were always invoived in in- formal individual orgroup competition, but at the same time they worked collectively and depended heavily on strong alliances and structured teamwork. Hence this com- petition never represented serious threats to the strong collective unity, as egocentrism and opportunism were heavily sanctioned by the surrounding community if they reached a critical level. Friendly competi- tion was a game demonstrating qualities and skills, as men always wanted to test their strength, quickness, endurance, etcetera, like in play, but also their verbal sophistication, as storytelling and joking traditions are very strong in traditional Faroese culture. Verbal facility is highly valued (Gaffin, 1996). Making people laugh without provoking anyone personally and without boasting openly is an art that not everyone can claim to master. Man was meant to be balanced, resist temptations and offences, still not accepting humiliating or insulting behaviour. He should not fight physically (except when boys fight for fun in play), never be aggres- sive and threatening, and never overreact shamefully and childishly when under any kind of psychological or physical pressure. This quite mild and soft character of men does not fit to modern stereotypes of hard- boiled macho fishermen (Minervudóttir, 2003). The ideal of stoic and calm men, sel- dom stressing over ‘trivial’ matters, details of daily life, belong to the ancient society of past centuries. Faroe Islanders were adapted to the brutal unfriendly nature, al- ways confronting the storm and swimming against currents. Man was a hunter using his ‘untamed’ mind (Levi-Strauss, 1962). What might seem contradictory at first glance is that Faroese men, according to some ethno- graphers, were soft and harmless, easy and
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.