Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 51

Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 51
EINAFERÐ VÓRU MENN 49 fínding it necessary to get their private house or apartment before marriage and children. Alone in the house, making dinner and washing clothes himself, is an unusual sit- uation for a cowboy, and most likely, if the case, a desperate and completely unintended result of an unpredictable path of life. Most of their time is enjoyed together with fam- ily and a close group of friends from early childhood. The cowboys, even if they are some kind of action-seekers, favour stabil- ity and routine and avoid involvement in too many activities with strangers and foreign- ers. The same party with the same people is repeated week after week - and it is not con- sidered as failure to actively reproduce this predictable leisure life cycle. Weekend parties and drinking, essential activities in many young cowboys’ lifestyle, is the main event gathering the friends and the topic discussed most intensely during the rest of the week. This reminds of the life of boys and men in Niemi’s novel on a North- ern Swedish rural community (Niemi, 2000). Everyday life symbolises just a break between climax: weekends. Monday to Fri- day is boring working time - nothing else is expected to happen. Friday and Saturday nights cowboys drink in small groups at home, then go out to the local disco or pub to meet friends and seek women. Sunday’s agenda is, for many party-people, sleeping, football and, possibly, church attendance. Many cowboys are from religious families and live a kind of double life, being both macho drinking fisherman and Lutheran protestant with the Bible under the pillow. The machismo of the cowboys is not con- sidered scandalous in local community, be- cause the cowboys, as mentioned, are in gen- eral quite traditional and locally-oriented men without any ambition or wish to make a revolt in local community. Atlantic cowboys are quite conservative culturally and detest the urban youth’s ‘fem- inine’ styles and values. The cowboys be- lieve that they are the true representatives of an authentic Faroese masculinity lost by others. The urban youth is, according to the cowboys, a weak, feminine, ridicule and unauthentic (artifícial) group of men. Some of the cowboys are explicitly anti- intellectual, disliking people with any kind of higher education or ambitions of taking higher education. Reading and studying are, according to many cowboys, non-masculine waist of time giving people strange ideas and useless visionary reflections. Reading and writing are passive non-physical activities threatening the identity, nature and virility of‘real’ men. Some radical cowboys are also sexist, homophobic and racist, full of con- tempt and hostility towards society’s mi- nority and marginal groups. These attitudes - anchored both in a macho físherman (and American cowboy) style and value-conser- vative protestant ethics - reminds of the British working-class boys presented in the sociologist Paul Willis’ acclaimed book Learningto labour{\911). Willis’ Tads’ and the Faroese cowboys do not tolerate indi- vidualist behaviour not fítting their narrow perception of boys and manliness. Many cowboys have a quite exclusive and cate- gorical defmition of‘real’ men, consciously differentiating values, lifestyles and body language into contrasting male and female domains. You cannot have both or none -
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.