Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 54

Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 54
52 ONCE WERE MEN have strong value as cultural capital ainong urban youths (Bro and Abegg, 2002: 31; Voss, 2005: 43-44). The boys are not ashamed of using the mirror on the wall, reg- ularly investigating their appearance criti- cally. Controlling the body weight through healthy diet and weekly sport activities is also very common today, even if some At- lantic cowboys argue that it is directly fool- ish and non-masculine to adapt everyday life to the ‘corrupt’ aim of limiting your weight. So-called metrosexual men (concept in- troduced by Mark Simpson in 1994), a widely discussed group within the urban youth category, are quite vain and narcis- sistic and indeed admired by both boys and girls who like these ‘asexual’ men’s image. David Beckham, an English football star, is the most famous person associated to met- rosexuality. He is, it is argued, an incarna- tion (or even prototype) of the curious new phenomenon called metrosexuality. Metro- sexual man is provocative and controversial as he liquefies categorical representations of gender differences and flirts with styles con- sidered homosexual and deviant (Benwell, 2003). Also, metrosexual man experiments courageously with different ethnic mascu- line styles, as when blond David Beckham changed hair-style and, thereafter, thousands of young men around the globe copied him: they got afro-curls (dread-locks). Urban men are in general relatively tolerant regarding people’s sexual and cultural identities, not propagating any rigid masculine identity considered the only ‘authentic’ option. Some of the urban youths are from relatively wealthy families with private enterprises and have therefore much money at hand to finance their expensive urban leisure life and consumption. Many young men have large networks embracing people from many places and with manifold social and cultural backgrounds, making them feel more ‘cos- mopolitan’ and sophisticated than the ‘sim- ple’ cowboys. Urban youth is partly alternative partly mainstream, its cultural subgroups being quite varied, still all of them are more peer group-oriented than family-based, more cul- turally individualized than traditional local. Many young urban men are very ambitious and focused regarding their future career, in- vesting time and resources in higher educa- tion and specialized intellectual formation. They behold pretentious visions concerning future work, leisure and family-life. Some young urban men, associated to marginal un- orthodox lifestyles, are stimulated by ‘post- modern’ youth styles from abroad. They like to travel to unknown destinations, wear colourful hippie-clothes, listen to under- ground music, and don’t care much about mainstream fashion and appearance. They oppose the extreme consumerism and com- mercial cultural globalisation characterizing contemporary western societies. They are a mosaic of urban ‘villagers’ composed of ac- tivists, idealists and other subcultural char- acters. Urban youth is in general closer linked to global trends and movements than the cowboys. Urban men are very conscious about their future and freedom (of choice), about cultural identity formation and taste, and don’t care very much about common gender-difference stereotypes. Their con- struction of masculinity is based on trends from the media as well as reflexive personal
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.