Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 61

Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 61
EINAFERÐ VORU MENN 59 anthropological identity defínitions - e.g. ethnic and national. Self-identity is based on recognition and ascribed identifícation. This is very clear regarding the main groups: At- lantic cowboys and urban (European) youth; they fíght a symbolic cultural power strug- gle stressing differences “that make a dif- ference” (Bateson, 1973). Even if the narnes ‘cowboys’ and ‘urban youth’ give strong as- sociations to specifíc types of men I have not concentrated on extreme male identities and masculinities - e.g. hypermasculinity (Jensen, 2005). The categories in this text accommodate several subcultures. All cate- gories involve mral and urban regions, local and global cultural influence, traditional and (late)modern society, sexist and tolerant at- fítudes, even if the pattems regarding these positions varies markedly depending on the niasculinity category in focus. Cowboys are neither premodern nor late- modern; they connect different eras uncon- sciously but have in general limited interest ln history and folklore, as they are neither traditionalists nor intellectual cosmopoli- tans. They are provincial pragmatic work- mg-class men waiting for holidays to bring action and adventure into life, thereafter happily returning to the conventional and safe order of life. Urban youth is the most expanding group °f men in the Faroe Islands. They are dom- mant among teenagers anno 2006 as their 1 'festyles have gained strong recognition and Popularity through media in general and growing global influence on Faroese youth ,n particular. The proud Atlantic cowboys are becoming older and more peripheral, even if they still are very noisy in the pub- lic discourse. The choice of music in public radio emissions is a good examplifícation of this fact. These days the cowboys experi- ence a severe power backlash as the físhing industry and manual work in general have become less attractive regarding future ca- reer preferences among young people. The cowboys are slowly becoming marginalized and squeezed out of the urban elite. Also, their widespread lack of fonnal education, which didn’t cause any noteworthy career problems earlier, is now handicapping the cowboys in their efforts to keep on the track. As diplomas from recognized education in- stitutions become the prime factor defining a man’s value as manpower, ergo your des- tiny in the labour market, the local social networks and family capital fail to secure the Atlantic cowboy a glorious position in society. Their local capital is, so to say, over- run by national and global competition grounded on new formal standards. This de- velopment, producing new forms of social marginalisation, has strong parallels in rural areas in many other countries around the globe. [A] focus on the concept of unmanliness allows for a deeper understanding of the emotional and personal costs that specifíc male ideals can cause individuals or groups of men. A man can never be sure of his masculinity, but must constantly prove his gendered value in order to be affirmed, both as a human being and a man by the surrounding world. The fear of being demasculinised and thus regarded as unworthy of the label ‘real man’ is something that is implanted in men front an early age [...] The fear of failing into unmanliness is thus present as a constantly accompanying shadow and as a hidden driving force underlying men’s objective
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.