Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 71

Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 71
KJATT Á ALNETINUM í FØROYUM 69 not just in the Faroe Islands, because chat communication, according to several inves- tigations, is primarily going on between friends and acquaintances (ibid). Those try- ing to be totally anonymous chatters do not participate in the community’s social activ- ities. In many respects the virtual community reflects the real social society. As mentioned earlier, the personal relations are very im- Portant in the Faroe Islands, also after the introduction of intemet and mobile phones. The chatters are very interested in knowing who they are chatting with and ask in detail Where you come from, where you live, what you are doing, who you know, etc., until it becomes an almost impossible task to hide behind a mask. If you don’t tell a lot about your real identity, the other chatters become 'npatient and end the dialogue. People want to know who they are chatting with. If you are from Torshavn, the capital with 18 000 mhabitants, then it is obviously easier to hide your name than it is if you live in a small village with 40-80 inhabitants. The personal relations - family, friends, colleagues - that befine the Faroe Islander’s role and status 1,1 society, and which are characterised by being close (emotionally and geographi- Cally) and strong can be interpreted as a con- trast to the abstract and distant relations that connect a person to a national or interna- l|onal community or a community of inter- ests. Chat is fascinating because you can get 111 touch with individuals located outside y°ur geographical, social and cultural boundaries; chat can also be characterised as a limitless dangerous venture, an expedi- t'on into unknown territories. Public sphere The bourgeois public sphere, which Eyðun Andreassen relates to the twentieth century modem Faroese society, has with the new forms of interaction and communication that the technologies of information of today make possible (primarily the internet), lost its opinion-forming power on the cultural discourses in society. The popular public sphere, says Andreassen (1992: 117), is ...a part of the bourgeois public sphere, but it expresses itself outside this public sphere’s primal fora, i.e. fora where the authorities and state control lie, and fora usually considered to present the cultural public in the bourgeois society. During the twentieth century, especially after 1945, the Faroese society became in- creasingly centralised. Local variations in culture and traditions disappeared, An- dreassen argues, as the developnrent of the centralised state apparatus, based on bour- geois ideals, took shape and the nationali- sation of the culture was completed. The popular public sphere is a local public sphere attached to a local culture. There was a fíerce battle between the popular and bourgeois cultures, says Andreassen, up through the twentieth century, and televisions and satel- lite dishes, which were introduced to the is- lands in the 1980s, symbolised the death of Faroese popular culture. But in the 1990s the internet emerged which I think, is incom- patible with the bourgeois cultural comrnu- nication process, as this process goes from a central “sender” to “receivers” (all citi- zens) through a “medium” like e.g. televi- sion or radio (Andreassen, 1992: 120). The
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.