Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 75

Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 75
SAMLEIKAGERÐ I NÝTSLUMENTANINI HJÁ BØRNUM 73 skills (Ward, 1974). Since the central con- cern of scientific consumer socialization theory is that of children’s consumer devel- opment, scarcely any attention has been paid to how children experience and interpret consumption in their daily lives. Instead scientifíc consumer socialization has fo- cused on examiningchildren’s (lack of) con- sumer knowledge, abilities, competencies and understanding of consumption issues. This has left a gap in the literature on chil- dren’s consumer behaviour and a mislead- ing view of what children “do” with con- sumption. Fortunately, there has proved to be a slight shift in this “oversight” more re- cently. Such changes are evident in a very limited number of studies examining con- sumption from children’s own perspective in recent years (e.g. Bannister and Booth, 2005; Bartholomew and O’Donohoe, 2003; Boden et. al., 2004; Martens et. al., 2004; Russell and Tyler, 2002; Tufte et. al., 2005). This paper takes the standpoint that chil- dren are competent social actors worthy of study in their own right - not simply inter- esting to study through the process of so- cialization. In other words, it is not merely children’s competencies, abilities and un- derstanding which are interesting in the con- text of consumption. Rather, the meanings that children attribute to consumption in their cultures are of interest here - a view supported by Buckingham (2000: 155) who has argued that: ...it may make little sense to ask whether chilđren understand the difference between television programmes and advertisements, or whether they are able to identify the persuasive intentions of advertising in isolation. We need to consider much broader questions about their experience of consumer culture, and their place within it. Therefore, by exaniining children’s lived ex- periences, we are able to critique perspec- tives that define consumption as good or bad, and advertising toward children as moral or immoral. This critique centres on the belief that such perspectives unques- tioningly reproduce simplistic binary oppo- sites whilst failing in any way to contribute to a fruitful discussion on consumption in children’s lives. In contrastto such simplis- tic characterizations of childhood and con- sumption, this paper will demonstrate that consumption is an integral thread in the fab- ric of social life (Solomon, 1983). There- fore, consumption can be many things (good, bad, empowering, disempowering, facilitating, engendering, socially divisive to name but a few) at the same time and at different moments, with a variety of social actors and within a range of social locations. This paper will examine consumption in childhood through one particular, and highly signifícant, aspect of everyday understand- ing of oneself and others - identity. It will examine how children use consumer goods and consumption references to tell others about who they are - or wish to be. The focus will not be on determining whether con- sumption is good/bad, moral/immoral - con- sumption is evident in children lives already. Rather the focus is on how children use con- sumption in the construction of their iden- tities.
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.