Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 78

Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 78
76 CONSTRUCTING ÍDUNTITIES 1N CHILDREN’S CULTURE OF CONSUMPTION field of childhood studies (Aydt and Coraro, 2003; Davis and Machin, 2000; James, 1993; Kelle, 2001; Thome, 1993; Valentine, 2000). Some of the key fmdings from these writings are that children are acutely con- cemed with their identity within groups. In their peer cultures children work at con- structing social relationships where they de- fine themselves in relation to others. Fitting- in is essential, yet a degree of individuality is pursued (Ridge, 2002). It follows, that children in their cultures continuously must “...manage tensions between conformity and individuality” (Valentine, 2000: 258). Jenkins (1996) made the distinction be- tween primary identity and secondary iden- tity. Primary identity he argued, are those identities established early in life such as gender. These are more robust and less likely to change. Secondary identities (e.g. pro- fession), however, are generally established later and therefore, more negotiable, less fixed and more amenable to change. From these distinctions it is conceivable that for primary identities consumption may be used to display or communicate existing identi- ties. On the other hand, consumption may be instrumental in constmcting new/exist- ing secondary identities; e.g. that of being a footballer. Several authors within childhood studies have presented the primary identity of gen- der as one of the key identities for children (e.g. Aydt and Corsaro, 2003; Corsaro, 1997; James, 1993;Thome, 1993). In an extensive study of gender in children’s cultures Thorne (1993) argued that one major problem with much of the literature on children and gen- der is thc pre-fixed notion of girls and boys as being separate and different. The conse- quence, she argued, fails to take account of the within-gender variations as well as the impact of factors such as social class and ethnicity. It follows that girls and boys are not a group of people that fall into one of two groups but have complex identities con- structed through a range of factors - including consumption. Similarly emphasis is placed on the role of age in the construction of identity (Kelle, 2001; Wærdahl, 2005). It is believed that as they grow older children gain increased autonomy and more power to make deci- sions in matters affecting them. Therefore, age is an important identity for children due to its signalling value. Naturally, age is a constantly changing identity, however, in the short-term it is sufficiently stable to be an important identity vis a vis adults as well as other children. In an extensive discussion on children and their relationships James (1993: 104) argued that the body is a key site of identity construction for children. She stated that “.. .relatively little critical attention has been given to children’s own experience and un- derstanding of the body as a signifier of identity”. From her research James (1993) suggested that there are five signifícant as- pects of the body which are important in children’s identity construction. These are lieight, shape, appearance, gender and body performance (e.g. how fast one can run). It follows that children construct identities through various physical and social dimen- sions of who they perceive themselves and others to be.
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.