Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 79

Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 79
SAMLEIKAGERÐ í NÝTSLUMENTANINl HJÁ BØRNUM 77 Ethnographic methodology and the study of children Traditionally the methodologies employed within the scientific consumer socialization paradigm are objective (thus researcher and researched have distanced social relation- ships) and are quantitative in nature (surveys and experiments). Therefore, they typically result in relatively short periods of time being spent with children. This means that researchers have little time to gather rich meaningful data about children as con- sumers. Frequently research does not even ask for children’s own input about their lives, but focuses on parents as informants (e.g. Haynes, et. al., 1993), furthermore, children may be (de)selected to participate in research based on their verbal (in)abili- ties (e.g. Derscheid et. al., 1996). The im- plications are that children’s voices are either not heard at all or at best selectively heard. Therefore, it is the task of researchers to design research and adopt methodologies ensuring the voices of children are not lim- ited to those informants that are “easier” to research. It has been contended by several authors (e.g. James et. al., 2001; Rizzo and Corsaro, 1992) that ethnography is a central qualita- tive methodology within the childhood stud- ies perspective. Ethnography is essentially a methodology of which the main feature is the search for pattems within everyday life and involves “...the ethnographer partici- pating, overtly or covertly, in peoples’ lives for an extended period of time..watching, listening and asking questions (Hammersly and Atkinson (1995:1). Therefore, etlmog- raphy as a methodology enables researchers to adopt a child-centric approach within the setting of the child; in their world. In addi- tion, prolonged engagement allows time and space for adult/child power relationships to be negotiated (Davis, 1998; Morrow and Richards, 1996). This means that researchers can work at reducing the power imbalance evident in child and adult relationships lead- ing to a more open forum for children to communicate with the researcher. Further- more, the time spent in the field presents op- portunities to utilise several methods and provide different angles on the same phe- nomena. This is a powerful feature of ethnography which entails a process of de- veloping or evolving over time (as the ethnography progresses) - essentially pro- viding it with flexibility and a sense of self- correction (Eder and Corsaro, 1999). Consent From the childhood studies perspective chil- dren are considered competent social actors and have the right to be consulted and heard on matters that affect them (UN Conven- tion on the rights of the child, Article 12). In this sense, consent is more than the agree- ment of gatekeepers to conduct research with children but about respecting children and their rights as human beings to say no (Fine and Sandstrom, 1988; Miller, 2000). Miller (2000: 1231) stated that “In order to consent or assent a person requires infor- mation shared in such a way that it is com- prehensible”. Therefore, the research was explained to children such that it was de- velopmentally appropriate. Despite consent initially being provided by adults every effort was made to ensure that children un-
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.