Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 80

Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 80
78 CONSTRUCTING IDENTITIES IN CHILDREN’S CULTURE OF CONSUMPTION derstood the decision to participate in the re- search was theirs. Furthermore, consent was treated as an ongoing process where chil- dren could withdraw their participation at any moment throughout the research2. Sample Gaining access to groups ofchildren in their everyday lives can be difficult and therefore, schools are frequently used when conduct- ing research with children (Thomas and O’Kane, 1998). Although much consump- tion takes place out with schools, it was de- cided that schools do, nevertheless, repre- sent an opportunity to gather valuable data on children and consumption. The data was collected in one nursery and two primary schools. This is a form ofconvenience sam- pling, which is, according to Schensul (1999: 233), appropriate in exploratory re- search: “Studies of adolescent behavior in general, for example, could be undertaken in the high school nearest to the researcher’s office - with the usual cautions that such populations may not be representative of all adolescents in a given society”. The study concentrates on pre-adolescent children since these have largely been ig- nored (Buckingham, 2000; Hill et. ai, 1996). Furthermore, it has been argued that particularly the middle years (from four to ten years of age) of childhood seem to have passed unnoticed to researchers (James et. al., 2001). Therefore, the age groups forthis study were one group of pre-school children (ages 3-5), one primary two/three (ages 6- 8)3 and one primary six (ages 10-11). For the primary two/three and primary six age groups there were two groups from each age group. These comprised children from two areas with different socioeconomic back- grounds. Thus, in total the study involved research in three settings in total (one nurs- ery and two schools). Sampling whilst in the field involved pur- posive sampling. In other words, samples were chosen to best enable the research questions to be answered. Ethnography pro- vides the flexibi 1 ity to utilise a range of pur- posive sampling due to the length of time spent in the field. Upon field entry and throughout the fieldwork heterogeneous samples4 were used to understand the key is- sues in children’s cultures of consumption (Saunders et. al., 2003). Agar (1996) suggested adopting a funnel approach where the ethnographer upon en- tering the fíeld is open to learning a wide range of issues pertaining to the research questions. Afiter some experience in the field the ethnographer can focus on central issues of importance in the culture. Childhood studies advocates this approach to avoid re- search that is driven by adult-centred re- search questions (Davis, 1996; Morrow and Richards, 1996). Another factor of impor- tance was to identify those cases that devi- ate substantially from the average and ex- plore these to ensure that data generated is not confined to the mainstream of children. Authors in childhood studies have been criticised for ignoring the presence of adults and their role in structuring the world of chil- dren (Handel, 1990). Therefore, significant others that can shed light on children’s cul-
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.