Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 82

Fróðskaparrit - 01.01.2006, Síða 82
80 CONSTRUCTING ÍDENTITIES 1N CHILDREN’S CULTURE OF CONSUMPTION long ethnographic study were observation, taped semi-structured interviews with chil- dren, parents and teachers, informal chats, gathering artefacts e.g. children’s weekly di- aries, going shopping, attending outings, events, classes, break and lunchtime activ- ities and home visits to name a few. How- ever, studying children of different ages pre- sented the researcher with some challenges concerning the suitability of various meth- ods for each age group. For instance, the youngest children were most comfortable expressing themselves whilst engaging in an activity such as drawing or playing- as other authors have also found (Hill et. ai, 1996). For instance the researcher would on occa- sions ask pre-school children to draw their favourite possession and ask questions about their drawings. Furthermore, listening to children’s conversations during play and ac- tivities provided valuable data. The oldest group (primary six) on the other hand, could sustain longer conversations through e.g. in- terviews. Therefore, it was evident that methods had to be tailored to each age group. In this sense, the longitudinal nature of ethnography provided optimum opportuni- ties for fine-tuning the methods employed. Findings on identity in children’s cultures of consumption This section commences with an introduc- tion to the topics used in the analysis of iden- tity and children’s cultures of consumption. The process of identifying these topics was iterative. It involved a constant evolvement and development of the topics based on what the children reported to be important to them and at the same time grounding the analy- sis in previous research. The categories to be discussed in the findings on identity and consumption in children’s cultures can thus be summarised as follows: • Gender • Performance of the body (physical and mcntal/ academic performance) • Appearance of the body (physical e.g. height and shape as well as extra-physical e.g. grooming and clothing) • Age (chronological age and social age) Throughout the analysis data will be pre- sented to highlight how consumer goods are directly used/displayed as resources in the construction of identity. Furthermore, ver- bal references to consumption are used to understand the signiftcance of consumption in identity construction. It should be noted that the categories overlap; however, they have been treated separately for the purpose of clarity in the analysis. Gender The data revealed that even at an early age children have clear understandings of gen- der appropriate consumption behaviour. For instance at Sunny Nursery girls played in the home corner with dolls assuniing nurturing roles - rarely with any input from the boys. Play areas in the nursery with relatively gen- der neutral toys (e.g. animals and jigsaws) typically had mixed groups of girls and boys whilst construction toys and cars were over- whelmingly used by boys. This said, gen- der is not always a significant factor for con- sumer behaviour. Different contexts, ob- jects, people and places shape and influence the fluidity of gender boundaries. Further-
Síða 1
Síða 2
Síða 3
Síða 4
Síða 5
Síða 6
Síða 7
Síða 8
Síða 9
Síða 10
Síða 11
Síða 12
Síða 13
Síða 14
Síða 15
Síða 16
Síða 17
Síða 18
Síða 19
Síða 20
Síða 21
Síða 22
Síða 23
Síða 24
Síða 25
Síða 26
Síða 27
Síða 28
Síða 29
Síða 30
Síða 31
Síða 32
Síða 33
Síða 34
Síða 35
Síða 36
Síða 37
Síða 38
Síða 39
Síða 40
Síða 41
Síða 42
Síða 43
Síða 44
Síða 45
Síða 46
Síða 47
Síða 48
Síða 49
Síða 50
Síða 51
Síða 52
Síða 53
Síða 54
Síða 55
Síða 56
Síða 57
Síða 58
Síða 59
Síða 60
Síða 61
Síða 62
Síða 63
Síða 64
Síða 65
Síða 66
Síða 67
Síða 68
Síða 69
Síða 70
Síða 71
Síða 72
Síða 73
Síða 74
Síða 75
Síða 76
Síða 77
Síða 78
Síða 79
Síða 80
Síða 81
Síða 82
Síða 83
Síða 84
Síða 85
Síða 86
Síða 87
Síða 88
Síða 89
Síða 90
Síða 91
Síða 92
Síða 93
Síða 94
Síða 95
Síða 96
Síða 97
Síða 98
Síða 99
Síða 100
Síða 101
Síða 102
Síða 103
Síða 104
Síða 105
Síða 106
Síða 107
Síða 108
Síða 109
Síða 110
Síða 111
Síða 112
Síða 113
Síða 114
Síða 115
Síða 116
Síða 117
Síða 118
Síða 119
Síða 120
Síða 121
Síða 122
Síða 123
Síða 124
Síða 125
Síða 126
Síða 127
Síða 128
Síða 129
Síða 130
Síða 131
Síða 132
Síða 133
Síða 134
Síða 135
Síða 136
Síða 137
Síða 138
Síða 139
Síða 140
Síða 141
Síða 142
Síða 143
Síða 144
Síða 145
Síða 146
Síða 147
Síða 148
Síða 149
Síða 150
Síða 151
Síða 152
Síða 153
Síða 154
Síða 155
Síða 156
Síða 157
Síða 158
Síða 159
Síða 160
Síða 161
Síða 162
Síða 163
Síða 164
Síða 165
Síða 166
Síða 167
Síða 168
Síða 169
Síða 170
Síða 171
Síða 172
Síða 173
Síða 174
Síða 175
Síða 176
Síða 177
Síða 178
Síða 179
Síða 180
Síða 181
Síða 182
Síða 183
Síða 184
Síða 185
Síða 186
Síða 187
Síða 188
Síða 189
Síða 190
Síða 191
Síða 192
Síða 193
Síða 194
Síða 195
Síða 196
Síða 197
Síða 198
Síða 199
Síða 200
Síða 201
Síða 202
Síða 203
Síða 204

x

Fróðskaparrit

Beinleiðis leinki

Hvis du vil linke til denne avis/magasin, skal du bruge disse links:

Link til denne avis/magasin: Fróðskaparrit
https://timarit.is/publication/15

Link til dette eksemplar:

Link til denne side:

Link til denne artikel:

Venligst ikke link direkte til billeder eller PDfs på Timarit.is, da sådanne webadresser kan ændres uden advarsel. Brug venligst de angivne webadresser for at linke til sitet.